Idag...

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Idag...

Inlägg av Dowser »

har jag äntligen inrett ett nytt kontor hemma.
(Var utan det temporärt när jag gjorde i ordning ett nytt rum åt äldsta tjejen)
001.JPG
Än så länge är saker mest bara inkastade. Måste ordna med en hylla ovanför bordet och någon bokhylla och lite annat pyssel. Men det är ett stort lyft att inte behöva göra pappers-arbete på skrivbordet eller använda scannern under trappen... :)
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

...har jag varit hos kiropraktorn för 3:e gången och skall nu inte gå igen förs än om en månad. Vilken skillnad i ryggen!

Jag är lång och har alltid haft lite småbekymmer med ryggen men inget allvarligt. Nu till sist så fick jag ett ryck att gå till kiropraktorn, det kan ju inte bli sämre i varje fall. När han kom till över delen av ryggen och nacken så sa han "OJ det här var inte bra, du sitter ganska mycket vid datorn va?". ...jo det är nog så!! :roll: Men nu känns det bättre, å så ska jag försöka bli bättre på att träna rygg och skuldror.
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

...är det vitt ute. Snö överallt och sommardäck på bilen. Tur att det är min lediga dag så jag får väl ta hjälp av 1.5-aringen och byta däck på bilen.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Ledig resten av veckan och grabben är hemma från dagis. Tror det blir att svänga förbi farmor äta lite lunch och sen åka till badhuset och leka av sig lite :wink:
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

tråden heter idag, men hann inte skriva igår.
Igår hade vi en första besiktning på vårt husbygge.
Det visade sig att det inte behövdes en slutbesiktning allt var så färdigt att besiktningsmannen ansåg att vi
kunde göra slutbesiktningen igår.
Det var endast lite små grejer men det fixade snickaren och målaren direkt igår.
Så nu är vårt nya hus färdigt !!!
Skall bli skönt att flytta ifrån 73kvm till 180kvm ( plus nästan 40kvm garage i huset)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Supernajs!

Grattis!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Quart skrev:tråden heter idag, men hann inte skriva igår.
Igår hade vi en första besiktning på vårt husbygge.
Det visade sig att det inte behövdes en slutbesiktning allt var så färdigt att besiktningsmannen ansåg att vi
kunde göra slutbesiktningen igår.
Det var endast lite små grejer men det fixade snickaren och målaren direkt igår.
Så nu är vårt nya hus färdigt !!!
Skall bli skönt att flytta ifrån 73kvm till 180kvm ( plus nästan 40kvm garage i huset)
Härligt - ett ypperligt tillfälle att installera temperatursensorer och annt kul :wink:
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Dagen började bra med lek och plask i badhuset med grabben och frugan, men dagen slutar i all dysterhet. En kollega stupade idag och med sårade därtill. Att försvara demokrati och mänskliga rättigheter är ett stort åtagande. Det är en uppoffring
vi aldrig får glömma.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Usch! Tråkigt. Antar att det är en risk man är medveten om och pratar om?

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Idag har jag satt dit en extra lysdiod på kabeln från min LED-pulsdetektor.

Varför då kan man undra!

Jo för till min elmätare har jag sedan tidigare anslutit en vanlig LED-pulsdetektor från m.nu. Ovanpå den detektor sitter en sensor till en PowerConcern. När jag skulle koppla in en ELIQ fanns det helt enkelt inte någon "ledig" blinkande lysdiod! :)

Så nu hämtar jag information om vår elförbrukning på 4 sätt:
1. EcoEye med 3st displayer
2. 1wire
3. PowerConcern
4. ELIQ

Den som har flest elmätare inkopplad när han dör vinner! :)

Skämt åsido så är det mycket bra att ha testat prylarna man säljer. Kan bli aningens svårt att testa alla väderstationer dock.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Inlägg av BjörnH »

Beställde i veckan ett NEXA-paket plus lite kontakter. Kvittens kom strax efter. Sedan kom inget om skickat. Nå, alla kan väl inte vara snabba alltid. Igår passerade jag brevlådan nere vid vägen när de råkade vara uppehåll. Kollade och se, där låg paketet :-) - Antingen helikopter eller en filial nere vid brevlådan kan snabba upp servicen mera. Kopplade snabbt in sista givaren och testade fjärrströmbrytarna mot min Tellstick. Funkar perfekt. Skall bara testa om dessa brytare funkar bättre än de jag köpte några på Kjell o Co.

Nu kan jag bygga vidare på min solfångarlåda. Tänker styra fläkten genom att utnyttja mellanskillnaden mellan temp inomhus och i lådan. Hade 6 grader ute och 59 i lådan i förrgår. Lådan består av ett gammalt fönster med träramen kvar och låda gjord på överblivna plank. Botten lite dyrt, en överbliven bit av en plyfa. Isolerad med tunn frigolit som fanns på vinden när vi flyttade in. Lådan saknar just nu bar en bit takplåt och några lister under för att leda värmen runt. för att få med så mycket värme som möjligt. Skall hängas på verandaräcket rätt mot söder. Sedan in med ett rör upphittat efter vägbygge. Fläkt 220v inköpt samt ett jalusigaller. Saknar bara passande håltagningsverktyg och gissa var reglarna finns i väggen.

dit: det är ju ny dag så jag skriver detta c:a 30 minuter försent :)
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Spännande...har gått i liknande tankar för förråd. Fråga, "till luften" för värmaren, tar du den utifrån eller inifrån?
Användarvisningsbild
BjörnH
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Inlägg av BjörnH »

Utifrån, har inte öppnat hål ännu, skall göra lite mera prover. Tanken är att kunna hänga upp flera liknande om denna första visar sif vara bra. Då blir det seriekoppling av lådorna och jag har inte funderat så mycket på hur övergången mellan lådorna skall vara, rör, muffar, bälgar eller så. Skall nog kolla in mera på http://24volt.eu/ först.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Användarvisningsbild
Loranga

Inlägg av Loranga »

Är det dagen efter jag äntligen fick min Dockstar att generera en graf från min tempgivare. Ikväll ska jag koppla in den andra givaren och "dona" lite. Sedan blir det att kompletteraav luftfuktighetsmätare och elförbrukning.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Idag...

Inlägg av CirruZZ »

...och igår så har jag och ungarna kört till stugan, bara 125 mil från Ystad. Som avslutning på resan så brakade bilen när det var 2 mil kvar. Fick vänta på bärgare i mer än två timmar, precis vad man vill göra med två trötta barn. Service dock att bärgaren hade med sig hyrbilen på flaket direkt! Troligtvis hjullager eller drivknut som packade ihop.
Skriv svar