Huset jag bor i är en stuga med krypgrund, förmodligen smutsar nog katten magen om hon försöker ta sig längst in där vattenröret finns. Röret är oisolerat 11mm utvändigt. Alltså kan jag inte få in en värmekabel. Inte heller kommer jag åt att isolera den några decimeter långa rörstump som syns.
Tänker försöka få in en 220-kabel med en NEXA fjärrbrytare och en 1-wire med hjälp av långa brädor. Kanske rent av en kupévärmare eller liknande element. Till detta vill jag även ha en hygrometer för att ha lite koll på fuktigheten för att minska mögelrisken.
Allt är ju relativt vad du menar med pilljobb. Om kontaktring av RJ12 kontakter för 1-wire inte är för knepigt så är nog det som HUSKii tipsa om en bra väg att gå. Den fuktmätaren som han länkar till är jag precis på väg att installera i vår stuga i just krypgrunden. Om du ändå ska in med 1-wire temp så skulle du helt klart använda den. Du kan dessutom få den med temp (DS18B20) i så då är det ännu enklare, se till att beställa den med så lång kabel som du behöver så slipper du hålla på och skruva och pilla.
Tack för svaren. Mycket matnyttigt i länkarna. Skall ta mig mera funderare. Funderar på Luftfuktighetsmätare, Version 2, hade missat den, slipper ju extra kabel för temperaturen. Är bara orolig för att luften i lådan tar för lång tid för att hänga med i svängningarna.
Edit: Ser att jag blivit ett "Väderfreak" nu
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Det är tre st 4mm hål borrade i lådan. RH ändras sällan snabbt så den lilla fördröjning som eventuellt uppstår lär inte spela någon roll för de allra flesta.