Driftstemperatur räknare och pulsdetektor

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
fnord
Wannabe

Driftstemperatur räknare och pulsdetektor

Inlägg av fnord »

Jag köpte för ett tag sen en bunte sensorer varav en är räknare+pulsdetektor för min elmätare.

Dock sitter elskåpet på utsidan av mitt ouppvärmda garage, och nu när snön kom igår kväll började jag fundera.. vad är egentligen driftstemperaturen för countern och detektorn? Blir det en kall vinter kan det ju utan problem bli -20 i elskåpet..

Samma sak gäller egentligen temp/RH-sensorerna, jag kommer ha dem på vinden, i krypgrunden och i jordkällaren och där är det inte särskilt varmt heller på vintrarna.

Behöver jag oroa mig?
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Driftstemperatur räknare och pulsdetektor

Inlägg av larky »

Pulsdetektorn har jag utomhus i elskåpet, inga problem. Tempsensorer, inget problem. RH, vet inte.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Jag har alla mina i konstiga utrymmen. Se till så att det inte är för fuktigt. Och är det fuktigt se till att lacka grejerna innan så slipper du att de korroderar sönder.

Givetvis ska du inte spruta på nåt på fuktsensorn ;)
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Det ska inte vara några problem, se bara till att inte fukt i flytande form kan komma åt utrustningen, välj gärna skyddslackat om du är tveksam.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Som alla skrivit tidigare skall inte temperaturen vara något problem, det är fukten som kan ha sönder saker.

Det finns inte någon anledning att skyddslacka saker som skall vara i ett elskåp. Temperaturen ändras långsamt och luftfuktigheten bör normalt inte vara jättehög så risken för kondens är minimal.

Saker som skall vara på en vind behöver knappas skyddslackas heller. Kondens på en kallvind fälls oftast ut mot taket.

Saker som skall vara i en krypgrund där markfukten kan ge en hög luftfuktighet med risk för kondens bör nog skyddas. Saker som placeras utomhus bör skyddas.

Luftfuktighetsmätaren är inte jättekänslig, så om den någon enstaka gång kommer att utsättas för kondens kommer den inte att gå sönder.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
fnord
Wannabe

Inlägg av fnord »

OK, jag beställde allting skyddslackat ändå, så då borde jag vara på den säkra sidan. Det är skönt att veta. :)
Skriv svar