Tc-Server frågor

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
thomasholmlund
Wannabe

Tc-Server frågor

Inlägg av thomasholmlund »

Hej

Lite funderingar för att bekräfta det jag tror.

När jag skapat ett mission och stänger av tc servern visst sparas det senaste mission jag skapade då och återupptas om jag efter någon månad kör igång den igen?
Visst stämmer det också att den bara rullar på dvs jag behöver inte tömma den eller nått utan bara låta den gå, valde rollover när jag skapade mission, betyder det att den skriver över gammal data och bara rullar på?

/Thomas
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Tc-Server frågor

Inlägg av elf98 »

Minnet i TC-Server rensas inte när strömmen bryts.

Om rollover är specat kommer ibuttonen att fortsätta mäta temperaturen enligt inställningarna tills batteriet tar slut. Mäter man var tionde minut räcker batteriet i flera år.

När minnet i är fullt kommer den data som är äldst att skrivas över.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
thomasholmlund
Wannabe

Om rollover inte är förbockat vad blir följden då?

Tanken med den uppsättning jag har här åt svärfar är att han vill övervaka temperaturen när han är borta således kommer den inte vara igång hela tiden utan bara under vissa perioder särskillt under vintern.

/Thomas
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Om rollover inte är ikryssat borde mätningarna ske tills minnet är fullt. Testar nu, men det tar 1 dygn och 10 timmar att fylla en DS1921G med sample rate på 1 minut...

Driver temperatur.nu

Bild
thomasholmlund
Wannabe

Hej, nya frågor:

Det verkar finnas en datum bugg i tc-server (F/W 2.11), ser att din också har detta fast du har grundfirmware och det visar sig så att om man bryter strömmen från tc-server och sedan kör igång den igen så hoppar den fram en månad vid första logfilen, den visar tex nu 2011-02-06 fast det är januari, detta gör att ingen graf kommer upp förrän man väntar tills den uppdaterat nån gång till, deletar logfilerna och sedan så funkar det.
Skriver man in datum och tid själv så hoppar fram en månad å kör där, ställer man in en timeserver så ändrar den tiden när den uppdaterar, har provat annan timeserver också men felet ovan kvarstår.

Nästa sak är att rollover visar sig inte markerad fastän den är vald när man skapar ett mission, funktionen verkar dock fungera.

Fungerar som tänkt annars så det finns väldigt stor potential för denna trots småbuggarna.

Ett önskemål skulle ju vara att tc-servern borde kunna skicka ett mail ifall man ställt in larm och den når en av temperaturerna, nu är det ju inte du som bygger dessa men du har säkert kontakt med de som bygger så du kan framföra denna önskan om du känner för det.

Mvh
Thomas
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag har mycket kontakt med Embeddedd och har framfört dina buggrapporter och önskemål!

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ser klockan ut att vara rätt efter uppstart?
Är det enbart den första logfilen som får fel tidsstämpel?
Hur lång tid tar det innan det blir rätt?

Driver temperatur.nu

Bild
thomasholmlund
Wannabe

Svärfar har stängt av och startat om idag igen och det blir likadant.

Ser klockan ut att vara rätt efter uppstart?
TC-serverns klocka är ok, ändrade från den tidsserver som var rekomenderad till en annan och då funkar det, annars på den tidsserver som var default där så flyttade den fram tiden en månad även här.

Är det enbart den första logfilen som får fel tidsstämpel?
Jupp, se bifogade bilden (TC-server tids fel.png).

Hur lång tid tar det innan det blir rätt?
Den fortsätter logga som vanligt men grafen blir aldrig bra förrän man tar bort den, se bifogad skärmdump "graf bilden". Den felaktiga logfilen blockerar uppdatering av grafen.
Bilagor
Skärmdump TC-server graf
Skärmdump TC-server graf
Skärmdump TC-Server
Skärmdump TC-Server
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Så om du byter tidsserver försvinner problemet helt?
Om ingen tidsserver är angiven?

Driver temperatur.nu

Bild
thomasholmlund
Wannabe

Näe, det var som två problem med tiden.
Den tid som står till höger ingringat i rött, det är väl själva tiden tc-servern har, den ändrades med en månad framåt med den timeservern som var default vald vid installation. Jag kör någon som windows har och då blir tiden rätt som tc-servern visar.
Tiden blir också fel där till höger (som bifogade bilden visar) om jag avaktiverar network time.
Men detta fel ovan känns ok med en annan timeserver så det är inte direkt något problem just nu. Det är mer kanske själva timeserver länken som kanske inte fungerar här i sverige.

Första logfilen som skapas efter tc-servern varit avstängd ligger en månad fram, de övriga filerna som skapas efter hand har rätt datum men grafen visar aldrig rätt och stannar vid den logfil som sist skapade innan tc-servern stängdes av. Grafen visar inte rätt förrän man tar bort den felaktiga logfilen.
Bilagor
tc-server tid.png
tc-server tid.png (69.27 KiB) Visad 4421 gånger
Skriv svar