Frågor kring 1-wire nät

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Lybbe
Gillar hemautomation

Frågor kring 1-wire nät

Inlägg av Lybbe »

Hej,

Har aldrig provat 1-wire tidigare, men är väldigt sugen på att köpa hem lite prylar och prova. Har dock några frågor jag undrar över:

Jag har en NSLU2 som jag tänkte installera OWFS på. Om jag köper '1 sensor - Temperaturnät' från m.nu, då får jag med en DS9490R USB-adapter som funkar med NSLU2, eller hur?

Kabel + sensor som följer med är ju redan kopplad, om jag skulle vilja komplettera längre fram (vilket jag förmodligen vill), är det då bara till att klippa kabeln och koppla på förgreningskontakter?

Vilka verktyg rekommenderas när man börjar jobba med 1-wire-nät? Har som sagt aldrig sysslar med sådant tidigare, och misstänker att min verktygslåda är begränsad i detta avseende :)

Slutligen: Ni som mäter alla möjliga skrymslen och vrår inne och ute. Hur bör man tänka när man drar kablar? Drar ni ut en kabel som sedan delas upp och dras vidare för mätning av garage, förråd, pool osv? Man vill ju dra så få kablar som möjligt. I mitt eget fall har jag ett litet skyffe under trappen med servrar och annat, och där tänkte jag utgå ifrån. Detta utrymme är i mitten av huset, och jag skulle längre fram vilja mäta temperatur i garage och förråd som ligger i ena änden av huset, och längre fram elförbrukningen på elmätaren som såklart sitter på andra änden av huset. Hur placerar man bäst kablaget utomhus. Nedgrävda vp-rör?

Tack på förhand.

Mvh

Martin
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Frågor kring 1-wire nät

Inlägg av daromer »

Finns en jätte bra sida på maxims sida som förklarar hur man bäst lägger upp sin dragning av ett sådant nät.

Tyvär går det inte komma åt deras sida så kan inte hitta länken.

Man föredrar att dra alla sina enheter i en slinda efter varandar men det är inte nödvändigt. Jag kör med över 200 meter kabel och över 60 sensorer och då helt random utspritt med konstiga grenar. Vissa får problem mycke tidigare och måste då skaffa en hub för att kunna köra flera grenar.

När du utökar ditt nuvarande så är det bara att skarva på fler sensorer eller skaffa förgreningar som du kopplar in fler på.

Jag kör med rj45 kabel till grundstommen sedan kör jag ekkx kabel längst ut. RJ45 kontakter på det mesta men RJ12 funkar såklart det med.
Lybbe
Gillar hemautomation

Inlägg av Lybbe »

Hej,

Super. Säg gärna till om du hittar länken.

200 m lär jag inte behöva, så då ska det nog klara sig. Hur gör ni när ni mäter temperatur. Låter ni bara den lilla stumpen med sensorn hänga där ni mäter, eller vad?

Har även en varmvatten-beredare som jag skulle mäta elförbrukning på. Vilket är enklast/billigast att mäta flera olika enheter? Är det plugwise, eller något annat?

Tack!
daromer

Inlägg av daromer »

Ska du bara bäta en enhet så är en vanlig räknare och en elmätare ganska smidigt. Plugwise kräver lite mer och är ju ett eget system. Jag kör både med elmätare och räknare till 1-wire men även plugwise. Fördelen med plugwise är att det är trådlöst. Nackdelen är att det inte funkar i linux out of the box...

http://www.maxim-ic.com/design_guides/e ... UCTS_4.pdf
Och
http://www.maxim-ic.com/products/1-wire/
Lybbe
Gillar hemautomation

Inlägg av Lybbe »

Tanken är att jag ska mäta energiförbrukning direkt i elskåpet, men sen vill jag samtidigt kunna mäta förbrukning på andra enheter som exempelvis varmvattenberedare.

Har förstått att en LED-mätare är enkelt att koppla in till elskåpet, men har du förslag på elmätare och räknare till andra enheter (förutom plugwise då)?
daromer

Inlägg av daromer »

Här säljer de enkla mätare med S0 utgångar: http://www.varmepumpsforum.com/catalog/

Annars är det väl Plugwise som gäller.
Lybbe
Gillar hemautomation

Inlägg av Lybbe »

Tack. Ska kika på länken.

Mvh

Martin
Skriv svar