Har aldrig provat 1-wire tidigare, men är väldigt sugen på att köpa hem lite prylar och prova. Har dock några frågor jag undrar över:
Jag har en NSLU2 som jag tänkte installera OWFS på. Om jag köper '1 sensor - Temperaturnät' från m.nu, då får jag med en DS9490R USB-adapter som funkar med NSLU2, eller hur?
Kabel + sensor som följer med är ju redan kopplad, om jag skulle vilja komplettera längre fram (vilket jag förmodligen vill), är det då bara till att klippa kabeln och koppla på förgreningskontakter?
Vilka verktyg rekommenderas när man börjar jobba med 1-wire-nät? Har som sagt aldrig sysslar med sådant tidigare, och misstänker att min verktygslåda är begränsad i detta avseende

Slutligen: Ni som mäter alla möjliga skrymslen och vrår inne och ute. Hur bör man tänka när man drar kablar? Drar ni ut en kabel som sedan delas upp och dras vidare för mätning av garage, förråd, pool osv? Man vill ju dra så få kablar som möjligt. I mitt eget fall har jag ett litet skyffe under trappen med servrar och annat, och där tänkte jag utgå ifrån. Detta utrymme är i mitten av huset, och jag skulle längre fram vilja mäta temperatur i garage och förråd som ligger i ena änden av huset, och längre fram elförbrukningen på elmätaren som såklart sitter på andra änden av huset. Hur placerar man bäst kablaget utomhus. Nedgrävda vp-rör?
Tack på förhand.
Mvh
Martin