LED-Puls detektor, Max frekvens?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

LED-Puls detektor, Max frekvens?

Inlägg av CirruZZ »

Gällande LED-Puls detektor för att mäta el förbrukning i el skåpet, finns det någon max gräns för vilken frekvens den kan uppfatta pulserna i?

Varför jag undrar är, för att jag kollad i dag i mitt el skåp, och min LED pulserar med 10000 imp/kWh. Blir ganska mycket "blink" och frågan var om det är för mycket?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: LED-Puls detektor, Max frekvens?

Inlägg av elf98 »

Det borde inte vara något problem!

För att ta i kan vi säga att du under förbrukningstopparna gör av med 50kW (det håller nog inte dina säkringar för). På en timme skulle det då bli 50*10000= 500k blinkningar.

Vilket ger att det borde bli ca 140blinkningar per sekund. Då är frågan snarast om lysdioden på elmätaren blinkar? De brukar ju vara tända 20ms?

Sensordioden har en reaktionstid på 15microsekunder (så det går åt 0.03 millisekunder), övriga komponenter bör hänga med upp till rätt många khZ...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Som sagt, jag har inte kopplat in min detektor än, men det återstår att se hur det funkar. Tackar för svar!
FredrikS
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av FredrikS »

Jag har kört med denna uppsättning nu i en månad, och ser inga problem. Monitorerar
huvudelmätaren till villa med bergvärmepump och hushållsel (20kWh/år). Har läst av
manuellt ett par gånger, och det är väldigt bra precision.
Mäter lite saker i huset i Jägarvallen, Linköping, kan beskådas på http://j23.mine.nu
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

FredrikS skrev:Jag har kört med denna uppsättning nu i en månad, och ser inga problem. ...
Har du också 10000 imp/kWh?
FredrikS

Inlägg av FredrikS »

Japp
Mäter lite saker i huset i Jägarvallen, Linköping, kan beskådas på http://j23.mine.nu
MGKea

Inlägg av MGKea »

Bäst är att använda en vanlig S0 utgång så långt det är möjligt.

Har du 1000 pulser / kwh och förbrukar 50kwh / dygn så är du vippen att det kommer att fungera. För man skall veta att förbrukningen ofta inte är lika utsmetad över en tid utan det finns perioder på ett dygn där det toppar... och många blinkningar kommer med <500ms avstånd.
citactiva
Kontakt:

Inlägg av citactiva »

Ursäkta att jag gräver upp en gammal tråd, men den handlar om det jag precis tänkte fråga så jag tyckte det passade bra.

Är det någon som nått den magiska gränsen och knäckt LED-Puls detektorn?
Jag beställde LED-Puls detektor och räknare till jobbet utan att kolla hur många pulser per kWh elmätaren ger, fick se när jag skulle installera detektorn att mätaren ger 10 000imp/kWh. Jag blev lite orolig men tänkte att det bara är att köra på och se hur det går.

Under veckan jag loggat hitintills har vi inte varit över 27kW, men då har det varit milt väder så inget tillskott har gått på bergvärmeanläggningen (underdimensionerad men det är en annan historia) eller i ventilation. Vi har 3x63A huvudsäkringar (43,5kW = 120imp/sek + eventuella toppar över huvudsäkringarnas märkning) och vi har innan loggning påbörjats legat runt 60A på alla 3 faser vid några enstaka tillfällen men ändå flera timmar i sträck.

Skall bli spännande att se hur LED-Puls detektorn hänger med, jag har jämfört förbrukning på elmätaren med mina loggningar och det stämmer ner till 0,1kWh som är den nogrannhet jag kan se på elmätaren :)

Mätaren har IR-diod, är det någon speciell anledning man använder det? Snabbare av/påslag?!

Allt funkar bra som sagt, skall bli intressant och se hur det funkar vid högre effekttoppar.
Bilagor
Huvudel(168H).Png
Levererar temperatur för Ljungskile/Resteröd och Uddevalla/Björbäck
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ska bli spännande! Jag tror att detektorn borde hänga med er förbrukning.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
citactiva
Kontakt:

Inlägg av citactiva »

Nu har vi varit uppe på 31kW (loggar var 2:a minut så det är säkert mer i topparna)

Nej jag tror inte heller det kommer bli några problem.
Tänker man efter lite (vilket man kan hoppas tillverkaren av elmätaren gjort) så borde dioden på mätaren hänga med upp till 160imp/sek. Mätaren är ju specad till 3x85A och då borde ju rimligtvis dioden hänga med upp dit. Skulle den inte gjort det så är det ju knepigt att köra 10 000imp/kWh.
Levererar temperatur för Ljungskile/Resteröd och Uddevalla/Björbäck
Skriv svar