börjar snacka om att kompilera kärnor och så vidare i Linux...

Började med en HP ThinClient T5500.
(Crusoe 733Mhz, 32 Mb Flash minne, 128 MB internminne)
Givetvis får det inte plats mycket på 32 Mb flash minne, så det var det första som åkte ut.
Flash minnet sitter i en vanlig 2.5" IDE kontakt, rakt på moderkortet, så det var bara att skaffa
en 2.5" kabel på Kjella (http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,161000000 - 49:-)
Lite tajt att få i kabeln dock, fick bända isär lådan lite, efter att jag avlägsnat alla plast detaljer
runt själva plåtlådan. Sen var det bara dit med en 2.5" laptop HD, i mitt fall en 60Gb som kommer från en trasig Laptop.
Dom säger att man inte får plats med en HD i lådan, men efter att ha kollat, testat lite fram och
tillbaka, kom jag fram till att det borde gå: Borra lite hål i plåten, att sätta fast HDn i USB-stickan som ligger framför burken på sista bilden är redan laddad med massor av godsaker:
Windows Fundamentals for Legacy PCs (FLP)
.NET 3.5 SP1
Win SP3 för XP Embedded och FLP
1-wire drivers
MSure 0.10.0.2
Telldus center 2.0.4
SwitchKing Pro Server 0.9.1
SwitchKing Pro Client 0.9.1
DropBox
VNC
DuC
Installera WinFLP, man lägger in filerna från CD (eller imagefilen) med med PeToUSB, så blir
USB-stickan Bootbar. Ställ in i BIOS att burken ska starta från USB som första val.
Efter att alla filer kopierats in, tar man ut USB-stickan innan burken startar upp igen, sen blir det
ytterligare en omstart, innan WinFLP är installerat och klart.
Sen är det viktigt att lägga in .NET 3.5SP1 INNAN man lägger in SP3 för Windowsinstallationen!!!
Om man inte gör det, så funkar inte installationen av .NET 3.5, ett känt problem hos Microsoft, som
har en "fin" lösning på problemet: Avinstallera SP3, installera .NET, installera SP3 igen.
Så vi installerar .NET före SP3.

Sen är det typ 90 uppdateringar till att köra igenom via WinUpdate, men välj gärna bort onödiga
saker, som tex IE 8, vad ska man med det till på en sådan här burk...
Sen är det bara att köra in programmen i samma ordning som på vilken Win-burk som helst!
De sista tre vill jag gärna nämna lite extra, då det inte är alla som använder eller ens behöver, men
jag har burken i sommarstugan, så...
DropBox: Ett program för att synca filer mellan dina datorer, dessutom finns det en Public mapp,
perfekt om du tex vill dela med dig av temperatur till temperatur.nu eller vill kunna kolla tempen
i stugan från valfri dator.
VNC: Fjärrstyrning av din dator, har även en Java-klient, så du kan logga in från webläsaren...
DuC: No-ip-klient, så du får en fast adress att ansluta till, i stället för IP (som kanske ändras)
Det var min lilla HOWTO, hoppas den ger lite inspiration, till andra, som precis som jag tycker
att det är besvärligt med Linux.
Tyvärr står den just nu och loggar temp, utan att jag kan komma åt den, eftersom det
mobila bredbandet lagt av, måste kolla på vad som hände med det, funkade innan jag åkte
hemifrån, men väl i stugan (som tur är, inte mer än 2 mil bort) så var det dött...