i vårt nya hus sitter det en Garo gm 3d elmätare tillbergvärmepumpen
den har puls utgångmen det kan kopplas på 2 olika sätt.
Har tänk köra min 1-wirenät och använda min gamla räknare som jag köpt av m.nu.
här är en länk till specen på mätaren, långt ner ser man en bild på hur den kan kopplas in http://www.garo.se/fileadmin/garo/PDF_P ... 981491.pdf
Lyfter tråden,
Frågan är alltså vilken av S0 utgångarna som skall användas till min 1-wire räknare v2.0 ?
5) pulsutgång, öppen kollektor med GND som referens
6) pulsutgång, öppen kollektor med VDC som referens
Nybliven förbrukningsloggare här. Jag har en likadan elmätare men med ett annat namn påklistrat, och kan meddela att det fungerar att göra som föreslagits ovan:
+5V till plint 42 och från plint 41 till räknarens A eller B ingång
Håller just nu på och testloggar och har även satt en LED-detektor på samma elmätare för att jämföra. LED-detektorn ska jag sen flytta ut till stora elmätaren i yttre elskåpet.
mrt skrev:Nybliven förbrukningsloggare här. Jag har en likadan elmätare men med ett annat namn påklistrat, och kan meddela att det fungerar att göra som föreslagits ovan:
+5V till plint 42 och från plint 41 till räknarens A eller B ingång
Håller just nu på och testloggar och har även satt en LED-detektor på samma elmätare för att jämföra. LED-detektorn ska jag sen flytta ut till stora elmätaren i yttre elskåpet.
Kanske en dum fråga, men tryckte du bara in kabeln i hålet eller hur fäster man den ?
Har fått dit kablar, skruvarna satt som du sa på framsidan under en panel.
Vet dock inte om allt står rätt till.
Nolställde min räknare idag, hade använt den i det gamla huset så tänkte det kan vara kul att börja om pånoll igen.
Men efter 4 timmar så har min huvudmätare gett nästan 14000 impulser (1000/kwh) medans den på bergvärmen endast gett 320.
Vet inte hur många impulser det behövs för att ge 1kwh men antar minst 500.
Det står inte på mätaren eller i specen, nån som vet ?
Den var lite dyr för "min smak", hittade dock en mer prisvärd som jag tänkte tipsa om.
Den har ingen flashig joystick och massa menyer men den har det jag behöver, visning av förbrukning och S0-utgång 3-fas elmätare elnu-LIXIN-DTS238-7 för DIN-montage.
Jag har inte köpt någon än, så någon recension får ni tyvärr inte