Sedan något år tillbaka övervakar jag pH-värdet i mitt 720-liters akvarium med en
MicroLogPRO +
pH-adapter och probe. Det fungerar utmärkt, förutom att man manuellt måste gå och läsa av värdet. Hur 1900-tal är inte det?
Jag började idag fundera på en ny lösning där 1wire-skulle vara involverat. Efter lite Googling hittade jag en uppsjö av olika varianter för att bygga den förstärkare som krävs för att läsa av en pH-probe. Ganska dyra saker om man köper dem färdiga (iaf de jag hittat). Eftersom det verkade vara ett svårlöst problem tänkte jag att jag skulle kolla hur FourierSystems gjort med sin pH-adater. Efter att ha mätt upp adaptern och googlat på kretsarna de använt verkade det som att det är en standardförstärkare där 0-14pH motsvaras av 0-3,148V.
En DS2450S+ och lite andra småkomponenter senare fick jag in pH-värdet på 1wire-nätet! (Nu måste jag bara få någon form av 1-wire vid akvariet.)
Enda nackdelen är att pH-probe + adapter kostar 849kr. Fast jämförelsevis verkar det iofs inte vara så dyrt.
Så snart jag får lite tid över ska jag ta fram ett kretskort och lägga upp prylarna i shoppen. (Den befintliga AD-omvandlarens spänningsdelare sabbar noggrannheten lite.) Priset för ett komplett kit bör hamna runt 1000kr ink moms.