Övervakning av pH

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Övervakning av pH

Inlägg av elf98 »

Sedan något år tillbaka övervakar jag pH-värdet i mitt 720-liters akvarium med en MicroLogPRO + pH-adapter och probe. Det fungerar utmärkt, förutom att man manuellt måste gå och läsa av värdet. Hur 1900-tal är inte det?

Jag började idag fundera på en ny lösning där 1wire-skulle vara involverat. Efter lite Googling hittade jag en uppsjö av olika varianter för att bygga den förstärkare som krävs för att läsa av en pH-probe. Ganska dyra saker om man köper dem färdiga (iaf de jag hittat). Eftersom det verkade vara ett svårlöst problem tänkte jag att jag skulle kolla hur FourierSystems gjort med sin pH-adater. Efter att ha mätt upp adaptern och googlat på kretsarna de använt verkade det som att det är en standardförstärkare där 0-14pH motsvaras av 0-3,148V.

En DS2450S+ och lite andra småkomponenter senare fick jag in pH-värdet på 1wire-nätet! (Nu måste jag bara få någon form av 1-wire vid akvariet.)

Enda nackdelen är att pH-probe + adapter kostar 849kr. Fast jämförelsevis verkar det iofs inte vara så dyrt.

Så snart jag får lite tid över ska jag ta fram ett kretskort och lägga upp prylarna i shoppen. (Den befintliga AD-omvandlarens spänningsdelare sabbar noggrannheten lite.) Priset för ett komplett kit bör hamna runt 1000kr ink moms.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
rhoddas
Tar hemautomation på allvar

Re: Övervakning av pH

Inlägg av rhoddas »

Intressant! Kan det månne vara något för växthusägare likaså? :-)
Användarvisningsbild
HUSKii

Inlägg av HUSKii »

YAY! :D
You just made my day!

Det var det bästa jag hört på länge!
Jag kommer utan tvekan köpa ett kit till mitt 230L akvarium! (Om priset som du skrev i inlägget blir det som blir i shoppen)

Kommer det kanske nån bild på ditt akvarie?
rune

Inlägg av rune »

Kanske en dum fråga, men vad kan pH värdet säga om status i akvariet? :oops:
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det säger massor om hur ekobalansen i akvariet fungerar. Förut kollade jag mycket på nitrit med hjälp av teststickor, men det verkar som att pH sticker fortare när något börjar bli galet.

Om tex pumpen stannar kommer fiskarna att producera massor med koldioxid som inte diffunderar bort vid ytan och då sjunker pH rätt snabbt.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
HUSKii

Inlägg av HUSKii »

Tänkte skrivit en liten förklaring, men Erik var snabbare och gav även en mer utförlig förklaring.

elf: Har du möjligtvis nån bild på akvariet?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

aqua.jpg
zebra.jpg
zebra.jpg (40.32 KiB) Visad 16992 gånger

Driver temperatur.nu

Bild
bjornsson

Övervakning av pH

Inlägg av bjornsson »

Detta verkar bra, är precis på gång att dra fram 1-wire till mitt 375L för att mäta tempen :)
Då kommer ju detta bli ett ypperligt komplement :)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Kortet är designat och kommer att bli ett generellt 4-kanalers IO-kort 0-5V. På kortet kommer det att gå att sätta vinklade pinheaders i stället för skruvterminaler, så det skall vara plug and play med pH-mätaren.

Priset ser ut att bli 1029kr ink moms, men då ingår inte någon låda till kortet.

En nackdel är att jag endast kan få hem tre pH-förstärkare i första sändningen, nästa leverans kommer att bli i slutet av April.

Ett annat krux är att jag inte får så bra värden, har beställt kalibreringsvätskor, min probe har varit i drift i ~2år, det påverkar garanterat noggrannheten.

Det kommer att krävas lite matte för att få fram Ph. Ph7 kommer att vara basen och motsvaras av ett värde runt 1,7v, sedan motsvarar varje pH ca 0,22-0,24V. Jag kommer att få fram exakta värden när jag fått hem vätskorna.

Min förhoppning är att kunna beställa kretskorten i helgen, för att ha produkten i shoppen om ca 2veckor. Detta under förutsättning att inget strular vill säga...

Driver temperatur.nu

Bild
Pny
Gillar hemautomation

Inlägg av Pny »

pH-probar är inte elektriskt ideala, därför behöver man regelbundet kalibrera den pH-prob man använder. Vanligtvis kalibrerar man den i två punkter, tex pH=4 och pH=7, eller pH=7 och pH=9.
Hemsida - Rapporterar för : Linköping / Slaka
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Nu har jag fått hem kalibreringsvätskor och får en bra linjäritet mot pH 4 och pH10, trots att proben är 2 år gammal och vätskorna var billiga.

Efter att ha testa lite och justerat in förstärkaren mot pH 7 får jag en diff på ca +/- 0.15pH mot microLog-loggern som proben egentligen är avsedd för.

pH 7 motsvaras av 1,68V och sedan ökar/minskar volten med ca 0,135V per pH

I området 0-2,56V är noggrannheten 10mV, vilket ger att upplösningen på avläst pH max kan bli 0,074pH.

Slutsatsen är att jag är nöjd med resultatet, även om det vore skoj med högre noggrannhet och mindre diff mot MicroLog-loggern. ÅAs så vet jag inte om det är proben, vätskorna, MicroLog-loggern eller 1wire-lösningen som gör att jag får en diff på upp till 0,15pH.

I teorin borde man kunna justera in proben mot pH 7 (1,68V), läsa av vad man får för volt vid pH 10 och sedan förutsätta att allt är linjärt därimellan.

Så konklusionen är att jag kommer att beställa hem kort och lägga upp prylarna i shoppen så snart jag får hem dem!

prober och förstärkare är på väg från Fourier systems (som ligger i Israel!)

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Sakta men säkert...

Har fått hem kretskort nu, så förhoppningvis kan jag köra lite fler tester i helgen.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Äntligen, nu har jag haft tid att testa och mäta.

https://www.m.nu/ph-1wire-interface-p-459.html

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Och nu har jag testat och mätt lite till...

Och bestämt mig för att inte sälja pH-interfacet. Det är svårt att få till tillförlitliga mätvärden.

Driver temperatur.nu

Bild
ace2
Wannabe

Inlägg av ace2 »

Kommer du att leta efter nytt sätt att mäta ph på ?.
hade tänkt mig det till poolen.
Skriv svar