Var sätta räknaren? Nära elmätaren eller nära datorn?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
lix
Wannabe

Var sätta räknaren? Nära elmätaren eller nära datorn?

Inlägg av lix »

Hej,

Tänkte precis som dom flesta andra börja mäta elförbrukningen. Kommer ha knappt 20m CAT5-kabel från datorn (USB-interface + OWFS) till där elmätaren sitter. På elmätaren sätter jag en LED pulsdetektor som anslutes till räknaren. Men frågan är skall jag ansluta räknaren till 1-wire-nätet ute vid elmätaren och alltså ha kort sladd mellan IR-detektorn och räknaren (1). Eller skall jag sätta räknaren nära datorn och utnyttja 2 partvinnade trådar i CAT5-kabeln för att ansluta IR-detektorn till den?

Alltså
1) Dator - 20m 1wire - räknare + pulsdetektor

2) Dator - 1m 1wire - räknare - 20m 2tråd - pulsdetektor

Hade ju varit smidigast att ha räknaren nära datorn eftersom jag då enklare kan använda den andra halvan av räknaren för andra avläsning än just elmätaren.

//Henrik
minigranis
Tar hemautomation på allvar

Re: Var sätta räknaren? Nära elmätaren eller nära datorn?

Inlägg av minigranis »

När jag frågade om samma sak fick jag rådet att ha så kort kabel mellan plusdetektor och räknare som möjligt. Dvs placera räknaren i elskåpet.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Hm... Hoppas det inte är jag som gett rådet att sätta räknaren nära pulsdetektorn?

20m mellan räknare och pulsdetektor bör inte vara något problem, och det blir dessutom lättare att bygga ut 1wire-nätet i framtiden när du slippen en 20metersgren på 1wire-nätet.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
minigranis
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av minigranis »

Nope inte du... men andra, spelar ingen roll det funkar utmärkt för mig.
http://www.temperatur.nu/forum/post7704.html
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ok!

Det finns nog egentligen inte något rätt eller fel. Jag föredrar dock att hålla 1wire-nätet så kort det bara går.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
lix
Wannabe

Inlägg av lix »

Elskåpet sitter ute i garaget och där skall jag ändå ha en tempsensor så det blir 1-wire dit i vilket fall som helst. Så det blir nog enklast att sätta räknaren tillsammans med LED-detektorn i elskåpet. Och då hamnar räknaren som sista enhet på den 1-wire-slingan.

Prylar beställda på m.nu ;-)

//Henrik
Skriv svar