1-Wire i proffesionell användning

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Rigor69

1-Wire i proffesionell användning

Inlägg av Rigor69 »

Hej.

Jag har börjat titta på att använda 1-wire i automationsprojekt. Ett problem som jag dock har svårt att fatta hur jag skall lösa är relaterat till adresseringen.

Jag tänker mej en embedded linux, typ Beagle-board, med ett 1-wire interface och OWFS.

Om jag bygger ett system där det sitter 10 givare på en buss, och en av dessa reglerar temperaturen via en reglerventil, och det händer sej att denna givare pajjar efter ett tag. Kunden byter givaren, och då får den en ny address. Då den har en ny address måste den återigen mappas mot rätt funktion i styrningen. Kräver omprogrammering / omkonfigurering alltså..
Hur hanterar man detta problem enklast?

Kanske inte en teknisk fråga utan mer filosofisk...

Tips, tankar?
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: 1-Wire i proffesionell användning

Inlägg av daromer »

Du kan ju bygga programvaran som så att du lätt kan via en kontrollpanel byta givare....
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: 1-Wire i proffesionell användning

Inlägg av elf98 »

En annan variant, som visserligen förutsätter att endast en sensor faller bort i taget, är att man helt enkelt automatiskt uppdaterar informationen med den nya okända adressen.

1. Du plockar bort en felaktig sensor.
2. Systemet detekterar så klart detta och ligger och väntar på att en ny sensor skall anslutas.
3. En ny sensor ansluts och systemet mappar den nya sensorn mot den gamlas funktion.

Om två sensorer faller bort samtidigt kommer så klart det systemet att få väldigt svårt.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar