Jag håller på och funderar på hur jag på bästa sätt skall kunna logga min uppvärmning hemma, och då är det våra direktverkande el-radiatorer jag tänker på. Vi har en slinga med 3 faser på nedervåningen, och en slinga med 3 faser på övervåningen.
Jag är inte ute efter att reglera tempen själv, men jag skulle vilja kunna stänga av eller slå på respektive fas. Lika så även logga respektive fas.
Anledningen att jag vill kunna göra det per fas är att då får jag nästan så att jag kan logga per rum. Inte helt men nästan är det så att ett rum ligger på en egen fas.
Är det bästa sättet att koppla in en
Plugwise Stealth på varje fas, dvs 2 x 3 = 6 stycken? Eller har ni något bättre förslag? Jag har Plugwise sedan tidigare.
Målet är att få en komplett bild över hur vår energiförbrukning ser ut för uppvärmning. Loggar sedan tidigare 2 st L/L-pumpar och en slinga med golvvärme i köket. Det långsiktiga målet är att få tillräckligt med information för att kunna ta beslut på att uppgradera värmesystemet för huset, men det ligger minst 1,5 år bort i tiden.
Sen skall jag även se till att logga energiförbrukningen på varmvatten beredaren, men den kommer jag inte behöva slå av/på så där lär jag nog koppla in en begangnad 3-fas mätare och sen använda LED-pulsdetektor och räknare.