Central övervakning/styrning direktvärkande el-värmen?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Central övervakning/styrning direktvärkande el-värmen?

Inlägg av CirruZZ »

Jag håller på och funderar på hur jag på bästa sätt skall kunna logga min uppvärmning hemma, och då är det våra direktverkande el-radiatorer jag tänker på. Vi har en slinga med 3 faser på nedervåningen, och en slinga med 3 faser på övervåningen.

Jag är inte ute efter att reglera tempen själv, men jag skulle vilja kunna stänga av eller slå på respektive fas. Lika så även logga respektive fas.

Anledningen att jag vill kunna göra det per fas är att då får jag nästan så att jag kan logga per rum. Inte helt men nästan är det så att ett rum ligger på en egen fas.

Är det bästa sättet att koppla in en Plugwise Stealth på varje fas, dvs 2 x 3 = 6 stycken? Eller har ni något bättre förslag? Jag har Plugwise sedan tidigare.

Målet är att få en komplett bild över hur vår energiförbrukning ser ut för uppvärmning. Loggar sedan tidigare 2 st L/L-pumpar och en slinga med golvvärme i köket. Det långsiktiga målet är att få tillräckligt med information för att kunna ta beslut på att uppgradera värmesystemet för huset, men det ligger minst 1,5 år bort i tiden.

Sen skall jag även se till att logga energiförbrukningen på varmvatten beredaren, men den kommer jag inte behöva slå av/på så där lär jag nog koppla in en begangnad 3-fas mätare och sen använda LED-pulsdetektor och räknare.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Central övervakning/styrning direktvärkande el-värmen?

Inlägg av daromer »

Jag hade helt klart kört Plugwise moduler. Det billigaste. Jag hade kört med vanliga som jag moddat då jag tycker stealth är för dyra 8)
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Jo det skulle man kunna göra...men....det känns inte rätt när dom skall installeras fast. Jag har inga problem med att se genom fingrarna ibland, men det här känns för "stort" för att trixa med....i alla fall för mig.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Det är ju inte många kronor så :)
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Går det på ett "enkelt" sätt att göra om elementen så att det blir ett eluttag, plugwise och stickpropp?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

larky skrev:Går det på ett "enkelt" sätt att göra om elementen så att det blir ett eluttag, plugwise och stickpropp?
Jo det går...men då blir det dubbelt så många enheter som behövs. Det blir en balansgång mellan att få en så detaljerad loggning som möjligt, och ekonomin. Andra nackdelen med den lösningen är att det kommer ett utanpåliggande uttag bredvid varje element, men en Cirkle i och en stick kontakt, det blir ingen estetisk syn :( men det är ju sak samma :wink: Loggning kommer i första hand! :D

Men det är helt klart ett alternativ som värt värt att begrunda.
sege
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av sege »

Bara som tips så du inte gör samma bom jag gjorde; kolla så det är 230v-element och inte 400v. Mina visade sig gå på tvåfas fast jag i flera år var helt säker på enfas. Det kan ju eventuellt tvinga dig tänka om. :)
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

sege skrev:Bara som tips så du inte gör samma bom jag gjorde; kolla så det är 230v-element och inte 400v. Mina visade sig gå på tvåfas fast jag i flera år var helt säker på enfas. Det kan ju eventuellt tvinga dig tänka om. :)
Tackar för tippset, ska dubbel kolla men jag är rätt så säker på att det är 230v...i alla fall på några av dom... :roll:
Skriv svar