Räknare 2.1 och onewireviewer

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Isaksson
Tar hemautomation på allvar

Räknare 2.1 och onewireviewer

Inlägg av Isaksson »

Hallå.

Jag brukar alltid testa mina enheter i onewireviewer innan jag lägger in de i tex beyondmeasure.

Jag kopplade in en räknare 2.1 som jag på ingång A kopplade på en LED-detektor som jag satte på min elmätare, jag ser att LED-detektorn detekterar dioden för han svarar upp med sin egen diod, men jag får inga indikationer i onewireviewer att det hela fungerar.
Någon som testat detta i onewireviewer som kan verifera att man ska kuna se status där?
ds2423_1.PNG
ds2423_1.PNG (16.55 KiB) Visad 4252 gånger
ds2423_2.PNG
ds2423_2.PNG (15.11 KiB) Visad 4252 gånger
Vad tror ni? har jag kopplat något fel?
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Räknare 2.1 och onewireviewer

Inlägg av sonnyboy »

Jag var tvungen att testa jag med, men får samma resultat, :shock:
Räknarna som jag har inkopplade går till regnmätaren och till elmätaren och dom fungerar.
Så lite konstigt tycker jag att det är att det inte blir några värden i 1-wire wiewer.

Så att du kopplat fel tror jag inte.
// Sonny
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
Isaksson

Inlägg av Isaksson »

sonnyboy skrev:Jag var tvungen att testa jag med, men får samma resultat, :shock:
Räknarna som jag har inkopplade går till regnmätaren och till elmätaren och dom fungerar.
Så lite konstigt tycker jag att det är att det inte blir några värden i 1-wire wiewer.

Så att du kopplat fel tror jag inte.
// Sonny
Tack för testet Sonny.
Jag reagerade okså på att man borde ju se lite värden i onewireviewer.
Då ska jag sätta mig ner och försöka peta ihop något i beyondmeasure då.
sonnyboy

Inlägg av sonnyboy »

Hur gick det för dig?
Vart det som för mig och fungerade utan problem när du väl koppade in den i BM?
Jag kör LogTemp just nu på loggdatorn, sen kör jag BM på en pir som sitter och detekterar rörelse i tvättstugan, som sedan SwitchKing tänder och släcker.
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
Isaksson

Inlägg av Isaksson »

sonnyboy skrev:Hur gick det för dig?
Vart det som för mig och fungerade utan problem när du väl koppade in den i BM?
Jag kör LogTemp just nu på loggdatorn, sen kör jag BM på en pir som sitter och detekterar rörelse i tvättstugan, som sedan SwitchKing tänder och släcker.
Det gick bra.
Fick fram värden direkt när jag kopplade till BM så det gick precis som planerat, förutom att man då ej kunde se något i viewern.
Håller på att bygga ihop ett schema nu så att jag kan få ut lite fin data på förbrukningen.
Jag har köpt en PIR som ligger och väntar på att bli installerad, har inte bestämt än vart jag ska sätta den bara ;)
Och har inte riktigt kommit på något bra sätt att "installera" den på ett snyggt sätt, kanske göra någon typ av ram i aluminium eller liknande?
Här kanske du har några tips? hur har du satt fast PIR-sensorn i taket?
sonnyboy

Inlägg av sonnyboy »

Isaksson skrev:Jag har köpt en PIR som ligger och väntar på att bli installerad, har inte bestämt än vart jag ska sätta den bara ;)
Och har inte riktigt kommit på något bra sätt att "installera" den på ett snyggt sätt, kanske göra någon typ av ram i aluminium eller liknande?
Här kanske du har några tips? hur har du satt fast PIR-sensorn i taket?

Jag har inte gjort någon fin installation av denna, den hänger i kabeln forfarande :cry: skulle ju bara testa om den fungerade och när den väl gjorde det så vart det aldrig riktigt klart.
Sen så kom ju tellstick duo och då finns det ju färdiga deckare som jag tänkte prova när väl duon kommer. Har iaf beställt en duo så det är väl bara att vänta.
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
Isaksson

Inlägg av Isaksson »

sonnyboy skrev:Jag har inte gjort någon fin installation av denna, den hänger i kabeln forfarande :cry: skulle ju bara testa om den fungerade och när den väl gjorde det så vart det aldrig riktigt klart.
Sen så kom ju tellstick duo och då finns det ju färdiga deckare som jag tänkte prova när väl duon kommer. Har iaf beställt en duo så det är väl bara att vänta.
Jag känner igen "problemet" att man inte riktigt gör färdigt.
Jag väntar okså på duo, men de färdiga deckarna är ju ganska så stora så det skulle ju gå att göra en snyggare installation om man gör det själv, gäller bara att komma på någon snygg layout.
Skriv svar