Plugwise installation

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
P-G
Gillar hemautomation

Plugwise installation

Inlägg av P-G »

När jag installera plugwise får jag följande felmeddelande:

Det finns redan en post med samma namn.

Är det någon som vet vad det är.

Jag får det efter att man skall ange power tariff, nästa bild skall man skriva in postnr och det kan jag inte utan att programmet avslutas
Temp
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Plugwise installation

Inlägg av daromer »

Är det en helt ny installation? Isåfall låter det som om nåt hänt med databasen. Jag hade provat instalera om isåfall.
P-G
Gillar hemautomation

Inlägg av P-G »

Det är en ny installation och jag har avinstallerat flera gånger, Raderat biblioteket gjort systemåterställning.

Är det någon som kan skicka mig en installations file.

Jag har provat med 2.17 då hittar den sticken.

Jag har provat med 2.20 och 2.21 dessa två hittar inte sticken.
Temp
daromer

Inlägg av daromer »

för att köra 2.20 och 21 så måste du ha firmwaren från i år. Du ska köra med 2.17. Kan tyvär inte svara på frågan om din db. Skicka till plugwise support. Dom brukar svara samma dag. Dvs imorgon bör du få svar.

/D
P-G
Gillar hemautomation

Inlägg av P-G »

Firmware är sen 2011-05-13

Jag har skickat till Plugwise och fick svar att hämta 2.17, då hittade pglugwise stick och circle+

Jag skickade ett nytt mail i tisdags kväll angående mit problem, men inget svar än
Temp
P-G
Gillar hemautomation

Inlägg av P-G »

Du som har en installation som fungerar.

Vad har du för utrustning (operativsystem, dator)?
Temp
daromer

Inlägg av daromer »

Windowsmässigt så har jag kört me de flesa. XP win7. Vmware o.s.v.... Men jag kör mina sedan i linux när livedriften körs igång. Har bara source för att initiera nätet.
P-G
Gillar hemautomation

Inlägg av P-G »

Jag har provat två datorer med XP, en av dessa är helt nyinstallerad.

Jag har provat en windows7, alla tre får jag samma fel.

Har skickat backup till Plugwise fått tillbaka en backup, läst in denna.

Jag får ett felmedellande som säger att jag inte har något internet, sammtidigt har den inte hitta sticken.

Vilken version kör du?
Temp
daromer

Inlägg av daromer »

Jag kör 2.17. Den nya versionen ska man bara köra när man uppdaterat alla circles och liknande.

2.20 hittar inte dina grejer om du inte uppdareat dem till senaste. Kan inte riktigt hänga med på vad du fick för fel nu? Först ett db fel, sedan att den inte hittar stickan samt att den inte hittar internet?
P-G
Gillar hemautomation

Inlägg av P-G »

Som jag skrev innan är min Firmware från 2011-05-13, så jag borde kunna köra den senaste programvaran.

Kör jag den senaste hittas inte stick eller circle+

Nu har jag provat med en tredje XP-dator, samma fel.

Vad står det för versionsnummer efter datumen?
Temp
sege
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av sege »

Fick mina Plugwise-grejjer idag och lycklig som ett litet barn började jag lekstuga lite. Räckvidden är fan ett skämt. USB-sticka sitter en meter från Circle+, då har jag kontakt, provade fem meter först men det var bara glömma. Två andra sitter enheter sitter 3 meter genom två väggar resp 4 meter bort i samma rum, inte en sportmössa.

3 meter på SAMMA vägg i samma rum får jag kontakt.

Ska det vara så här uselt?
Hoffan

Inlägg av Hoffan »

Men e detta i första läget eller har du först hittat alla enheter å sedan placerat ut dom..

Kan va lite trix i bland att få igång alla, samt att det kan ta en stund innan dom hittar :)

Tycker för övrigt att det e bra räckvidd på dom,
daromer

Inlägg av daromer »

Jo det är helt ok räckvidd. Har upp mot 30 meter och genom 2 väggar. Men man måste initiera alla först. Det gör du när de sitter jämte varandra! Nu har jag också varit med om när det varit 5 meter och det knappt funkat.

Sedan ska man tänka på att de kan i regel bara kommunicera med 3 andra. (Ivf stämmer det hemma hos mig!)

Dom själva säger 5-10 meter emellan. Och det är nog rätt om man har lite skit ivägen. Man får ha ganska många emellan. Sedan är ju frekvensen på 2.4ghz. Räckvidden där är avsevärt mycke lägre än både zwave (866mhz) eller Tellstick (433mhz)

http://www.plugwise.com/sites/default/f ... 03-web.pdf
sege
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av sege »

Jag led av det underbara problemet att jag klippte/klistrade ID från Evernote till Source, då hittar den inte alls. Måste vara något kontrolltecken eller vadsomhelst som följer med från Evernote. Helt löjligt och slösade två timmar av mitt liv.

Det här var i första läget, till slut hittade jag alla men tappade kontakt med en inatt, tvungen att bryta strömmen till den för att hitta den igen.
daromer

Inlägg av daromer »

Jag har inte fått ihop mina script till xPL ännu. Mne vad jag kan se har jag inga större problem nu. Har mina i 3 olika hus. Och bara en sticka och circle+. Husen står ca 10 meter ifrån varandra.
Skriv svar