Lite mera tips om din wmr200 (även de väderstationer med antennen på utsidan)
ofta tappar kontakten med sensorerna.
wmr200 antenn är inte den bästa och många har säkert sprungit omkring med konsolen
för att hitta den bästa mottagningen ifrån alla sensorer som är utspridda i trädgården.
Jag får problem när det har varit fuktigt länge för då har inte betongpannorna på taket
hunnit torka upp. Vatten & fukt är inget bra för sändningar mellan sensorerna och konsolen.
Så jag har fixat en "liten" förstärkning till antennen, utan att man behöver öppna konsolen.
Gör så här kapa av en utomhus elkabel ca 80 cm (med 3 sladdar i ca 1.5 mm2 eller mera),
tråden måste vara massiv alltså ej flätad. Skala av plasten på kabeln dock ej på trådarna.
Ta den svarta tråden och kapa av den till en längd utav 66 - 67 cm detta är våglängden
för 433MHz. Börja skala av plasten ca 5 cm in på tråden och sedan 10 cm in på tråden.
Ta sedan tråden och kläm fast de första 5 cm på en bult eller kabel med
diametern 9,5 mm. Börja snurra (den du skalade) koppartråden runt bulten alt kabeln
tills det återstår ca 20 cm kvar utav tråden. Det viktiga är att den del utav tråden som är
avskalad inte får ligga emot varandra utan det måste finnas ett litet mellan rum.
Nu är den färdig. Ta din antenn förstärkare och trä på den på konsolen antenn.
För att tråden skall fastna så kan du klämma åt tråden lite där lindningen övergår till rak tråd.
Kontrollera att den "nakna" koppartråden inte är i kontakt med varandra.
Lycka till
mvh stars
Nu finns det bilder och instruktioner på min hemsida om hur man bygger antenn förstärkaren
gå till
www.the-lighthouse.se och välj Vädret på Styrsö och undermenyn Teknik..