WMR200 - vindmätaren skickar inga mätvärden

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
realdexter
Wannabe

WMR200 - vindmätaren skickar inga mätvärden

Inlägg av realdexter »

Köpte och monterade upp min WMR200 i slutet av juli i år och nu har vindmätaren slutat skicka värden. Den snurrar på bra i vinden, men som sagt... inga värden kommer till stationen.

Visst borde väl batteriet hålla sig mer än ett knappt halvår? Det har inte varit några problem med mottagningen tidigare, den borde väl inte kunna ändra sig, eller hur?

Någon som har något felsökningstips?
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: WMR200 - vindmätaren skickar inga mätvärden

Inlägg av daromer »

Har du provat att byta batterier?
realdexter
Wannabe

Inlägg av realdexter »

daromer skrev:Har du provat att byta batterier?
Nej, inte ännu. Den sitter rätt högt, så jag tänkte invänta lite tips innan jag börjar rigga stegar o dyl för att nå den.

Vad fasen, med solcellsladdare och allt.. ska inte batterierna hålla mer än 5 månader?

Jag ska testa batteribyte framåt eftermiddagen
daromer

Inlägg av daromer »

Om du har solsellsladdare bör den hålla men allt är relativt. Börja med batteribyte ivf.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

I min WMR928 har jag inte behövt byta batterier i vindmätaren på 5år. Beror nog rätt mycket på hur solcellen är riktad.

Oregons support är utmärkt, lyckas du inte få det att fungera kan du kontakta dem här: http://www.oregonscientific.se/index.ph ... 63&lang=sv
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
realdexter
Wannabe

Inlägg av realdexter »

Tack för tipset om supporten. Solcellen är riktad mot söder och jag bor på en av landets mest solsäkra platser. Tycker därför också att det är lite märkligt att batterierna skulle tagit slut efter 5 månader.

Ska dock börja med att byta dem, nu till helgen. Vilken sorts batterier rekommenderar ni? Alkaliska typ Duracell borde väl vara bäst, eller hur?

Ytterligare en fråga, hur viktigt är det att vindmätaren sitter riktad exakt mot norr? Upptäckte att min avviker några grader. Har dock en granne vars vindmätare pekar helt fel, och han verkar få vettiga värden ändå.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Man bör använda Lithium-batterier, ex
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... tnr=020506
http://www.webhallen.com/hemelektronik/ ... eri_4-pack

Kompenserar man på något sätt avvikelsen i riktning spelar det inte någon roll... Personligen använder jag min vindmätare mest för att se om det blåser mycket eller lite...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
realdexter
Wannabe

Inlägg av realdexter »

Ok, ska köpa såna och byta + samtidigt rikta om den så den pekar rätt. Tack!

Sent from my Galaxy S II using Tapatalk
Användarvisningsbild
stars
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av stars »

Ibland så tappar konsolen kontakten med vindsensorn och skulle konsolen inte få kontakt
inom en viss tid så registreras ingen data. Så du kan testa med att nollställa konsolen.
Öppna batteri luckan under konsolen ta ett gem och tryck in knappen reset. Konsolen söker nu efter
alla sensorerna och förhoppningsvis hittar den din vindsensor. Problemen med sensorerna brukar
uppkomma när det under en längre period har varit väldigt fuktigt ute.

Om du nu skulle byta batteri på din vindsensor så passa på att ta lite olja liknande 5.56 på lagret till vindmätaren
som sitter i botten på "koppen" som täcker batterierna.

Någon gång har vindriktnings visaren frusit fast pga att vatten har trängt in under vindflöjeln och sedan har axel frusit fast.
Jag tinade upp allting med varmluftspistol, tog loss flöjeln och lade en liten klick kopparpasta runt axeln. Bara så att
"fettet" skulle tränga undan eventuell fukt som skulle komma in där. Sedan var det bara att sätta dit flöjeln igen kolla bara
så att den spårar bra på axeln. Norr riktningen ligger i hela vindsensorn så den behöver man inte ställa in igen.

Innan du "meckar" med sensorn kolla så du inte bryter någon garanti...

Till alla

Gott Nytt År :D :D :D :D

mvh stars
OS WMR200 & Weather Display
The future is so bright, I can see stars...
http://www.the-lighthouse.se
realdexter
Wannabe

Inlägg av realdexter »

stars skrev:Ibland så tappar konsolen kontakten med vindsensorn och skulle konsolen inte få kontakt
inom en viss tid så registreras ingen data. Så du kan testa med att nollställa konsolen.
Öppna batteri luckan under konsolen ta ett gem och tryck in knappen reset. Konsolen söker nu efter
alla sensorerna och förhoppningsvis hittar den din vindsensor. Problemen med sensorerna brukar
uppkomma när det under en längre period har varit väldigt fuktigt ute.

Om du nu skulle byta batteri på din vindsensor så passa på att ta lite olja liknande 5.56 på lagret till vindmätaren
som sitter i botten på "koppen" som täcker batterierna.

Någon gång har vindriktnings visaren frusit fast pga att vatten har trängt in under vindflöjeln och sedan har axel frusit fast.
Jag tinade upp allting med varmluftspistol, tog loss flöjeln och lade en liten klick kopparpasta runt axeln. Bara så att
"fettet" skulle tränga undan eventuell fukt som skulle komma in där. Sedan var det bara att sätta dit flöjeln igen kolla bara
så att den spårar bra på axeln. Norr riktningen ligger i hela vindsensorn så den behöver man inte ställa in igen.

Innan du "meckar" med sensorn kolla så du inte bryter någon garanti...

Till alla

Gott Nytt År :D :D :D :D

mvh stars
Klockrent stars!!! Tack för ditt tips ! Resetade enheten och hade vindmätaren direkt!! De övriga tipsen kan vara bra att ha till nästa gång det är dax att ge sig upp på taket med stegen..

Gott Nytt År!!

mvh

realdexter
Användarvisningsbild
stars
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av stars »

Lite mera tips om din wmr200 (även de väderstationer med antennen på utsidan)
ofta tappar kontakten med sensorerna.

wmr200 antenn är inte den bästa och många har säkert sprungit omkring med konsolen
för att hitta den bästa mottagningen ifrån alla sensorer som är utspridda i trädgården.

Jag får problem när det har varit fuktigt länge för då har inte betongpannorna på taket
hunnit torka upp. Vatten & fukt är inget bra för sändningar mellan sensorerna och konsolen.

Så jag har fixat en "liten" förstärkning till antennen, utan att man behöver öppna konsolen.

Gör så här kapa av en utomhus elkabel ca 80 cm (med 3 sladdar i ca 1.5 mm2 eller mera),
tråden måste vara massiv alltså ej flätad. Skala av plasten på kabeln dock ej på trådarna.
Ta den svarta tråden och kapa av den till en längd utav 66 - 67 cm detta är våglängden
för 433MHz. Börja skala av plasten ca 5 cm in på tråden och sedan 10 cm in på tråden.
Ta sedan tråden och kläm fast de första 5 cm på en bult eller kabel med
diametern 9,5 mm. Börja snurra (den du skalade) koppartråden runt bulten alt kabeln
tills det återstår ca 20 cm kvar utav tråden. Det viktiga är att den del utav tråden som är
avskalad inte får ligga emot varandra utan det måste finnas ett litet mellan rum.

Nu är den färdig. Ta din antenn förstärkare och trä på den på konsolen antenn.
För att tråden skall fastna så kan du klämma åt tråden lite där lindningen övergår till rak tråd.
Kontrollera att den "nakna" koppartråden inte är i kontakt med varandra.

Lycka till :D :D

mvh stars

Nu finns det bilder och instruktioner på min hemsida om hur man bygger antenn förstärkaren
gå till www.the-lighthouse.se och välj Vädret på Styrsö och undermenyn Teknik.. :mrgreen:
realdexter
Wannabe

Inlägg av realdexter »

Nu har jag fått problem med kontakten till vindmätaren igen. Vill påpeka att jag inte har fixat extraantennen som stars tipsade om. Tänkte försöka så länge det går utan den.

Testade att reseta enheten idag, det verkade inte hjälpa, så jag gjorde den strömlös och resetade igen. Givetvis återgick den då till fabriksinställningarna, dvs kl började på kl 12, vindmätaren visar knop. Plockade fram bruksanvisningen för att åtgärda detta. Då visar det sig att det inte hjälper att klicka på inställningarna på skärmen, den är helt enkelt inte tryckkänslig längre. Eller är det bara jag som gör något galet?

Tacksam för svar!!
Användarvisningsbild
stars
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av stars »

Jag har inte varit med om något liknade..
Testa att göra konsolen strömlös under 10 min.
Koppla ur sladdar om du har dessa kopplade (USB, elkabel)
Sätt i batterierna och låt konsolen starta upp i lugn och ro dvs
vänta någon minut och se vad som händer.

Oftast så behöver du bara resta konsolen om någon sensor har försvunnit.
Hittar inte konsolen sensorn efter några minuter så prova att flytta konsolen
till en annan plats där det kanske är bättre mottagning alt fix en antenn förstärkare.

Lycka till

mvh stars :D
Skriv svar