CT1 Counter/Timer och owfs

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
dick
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 feb 2012, 09:47
Ort: Tyringe

CT1 Counter/Timer och owfs

Inlägg av dick »

Hej,
Tänkte mest bara höra om modulen "CT1 - 1-Wire Counter / Timer Module" är kompatibel med OWFS?

Håller på med ett projekt att logga pelletsförbrukning, vill därför sätta ett relä på pelletsskruven och räkna längden på pulserna och på så sätt avgöra hur mycket pellets som förbrukas!

"CT1 - 1-Wire Counter / Timer Module" Verkar vara ett smidigt alternativ till detta, finns ett färdigt system som dock använder comport som är upptagen av min väderstation samt kostar 2000:- exkl mjukvara.

Skulle "CT1 - 1-Wire Counter / Timer Module" fungera för detta? Torde bara vara att koppla ett relä på ingången och sedan läsa av pulserna direkt från OWFS? Om OWFS nu stöds alltså. Om jag får detta system att fungera kan jag ge min färdiga lösning som källkod direkt här på m.nu.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: CT1 Counter/Timer och owfs

Inlägg av elf98 »

CT1 stöds av owfs - chippet som används är DS2423P.

Exakt hur du läser ur informationen ur minnet hittas i databladet: http://www.embeddeddatasystems.com/asse ... ounter.pdf

Oftast är det inte kritiskt att få fram exakt momentan förbrukning och då kan man sampla över lite längre tid 5-10-15 minuter och då räcker den "vanliga" räknaren.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
dick
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 feb 2012, 09:47
Ort: Tyringe

Re: CT1 Counter/Timer och owfs

Inlägg av dick »

Jag kommer inte logga momentan förbrukning, dock måste jag veta hur långa pulserna är för att räkna ut hur mycket pellets den matat ner i brännaren. Förstår inte genom databladet om man kan läsa av tiderna med OWFS, hittar inget i OWFS dokumentation ang. detta heller. Eftersom den kostar så pass mycket som det gör vågar jag heller inte chansa. Kanske får köra på en I2C och läsa av en gång i sekunden för att räkna ut hur långa de är?! Låter det som en vettigare lösning, eller finns det någon vänlig själ som testat timern med OWFS?
dick
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 feb 2012, 09:47
Ort: Tyringe

Re: CT1 Counter/Timer och owfs

Inlägg av dick »

Läste ditt svar på mobilen och missade översta raden.

Den stöds vilket är bra, men får man i läsbar text även tiderna som det står om i databladet? Det står att den "sparar" de 3 senaste pulstiderna.
dick
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 feb 2012, 09:47
Ort: Tyringe

Re: CT1 Counter/Timer och owfs

Inlägg av dick »

Har nu beställt den, står som status "klar för leverans", innebär detta att den skickas idag?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: CT1 Counter/Timer och owfs

Inlägg av elf98 »

Japp, den skickas i dag.

Informationen skall kunna läsas ut via owfs. Exakt hur du tolkar informationen kan du läsa om i databladet för CT1: http://www.embeddeddatasystems.com/asse ... ounter.pdf
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
dick
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 feb 2012, 09:47
Ort: Tyringe

Re: CT1 Counter/Timer och owfs

Inlägg av dick »

OWFS hittar enhen, dock endast som en vanlig räknare vilket är lite trist. Timerdelen verkar inte gå att läsa ut ur OWFS :(

EDIT: Den uppdaterar heller inte räknaren när man kortsluter ett relä över ingången.
Senast redigerad av dick den 01 mar 2012, 23:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: CT1 Counter/Timer och owfs

Inlägg av elf98 »

owfs har stöd för att läsa minnet:
http://owfs.org/index.php?page=ds2423

Och hur du tolkar minnet finns det info om i databladet för CT1.

Nu har jag iofs inte testat CT1...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
dick
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 feb 2012, 09:47
Ort: Tyringe

Re: CT1 Counter/Timer och owfs

Inlägg av dick »

Countern ändras inte trots reläslutning över de två ingångstrådarna, känns som om enheten kanske är defekt? counters.A visar 269 och counters.B visar 20775174, counters.ALL ger cat: counters.ALL: Invalid argument.

enligt databladet ska page.2 innehålla info om de tre tider som sparas, dock uppdateras denna aldrig (OWFS visar iofs output som ASCII, men även detta borde ändras vid slutningar på trådarna).

EDIT:
page.2 uppdateras nu, men det känns som där finns för lite information i den för att motsvara det som databladet säger. Någon som vet hur man i linuxkonsolen kan få owfs att visa page i hex istället för i ascii? databladet säger även att man ska skicka ett write block, hur görs detta med owfs?
Senast redigerad av dick den 01 mar 2012, 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: CT1 Counter/Timer och owfs

Inlägg av elf98 »

Räknaren har två ingångar som triggas genom att sätta dem höga. Att koppla samman ingångarna kommer inte att öka de respektive räknarna.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
dick
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 feb 2012, 09:47
Ort: Tyringe

Re: CT1 Counter/Timer och owfs

Inlägg av dick »

Så uppfattar inte jag databladet:
Input: Signal-----------Orange
Ground----------Orange/White

Uppfattar det som att en kortslutning dem emellan ger en uppräkning av countern.

Följande text känns likaså som att en kortslutning dem emellan skulle vara rätt:
The CT1 Counter provides the necessary switch excitation voltage so that no external power source is required

EDIT: Mäter man mellan dem med multimeter finns det +5V mellan dem.

Har jag missuppfattat detta?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: CT1 Counter/Timer och owfs

Inlägg av elf98 »

Jag blandar ihop räknarna, sorry.

Enklast är väl att testa utan något inkopplat. Du har uppenbart fått räknaren att räkna något.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
dick
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 feb 2012, 09:47
Ort: Tyringe

Re: CT1 Counter/Timer och owfs

Inlägg av dick »

Efter nattens bravader har jag nu fått den att räkna. Den verkar dock inte räkna som jag hoppats (hur lång en puls är) utan snarare sätta hur länge sedan det var enheten strömsattes. Får försöka lösa detta med pulsrelä antagligen. Ge en puls på tillflank och en signal vid frånflank och räkna ut hur lång tid det gått mellan dem, spara dessa båda tidsstämplar i databasen och jämföra nästa gång så man inte räknar med fel tidsstämpel (den sparar 3 läsningar).
dick
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 feb 2012, 09:47
Ort: Tyringe

Re: CT1 Counter/Timer och owfs

Inlägg av dick »

Efter många om och men verkar jag nu har fått ihop loggningen. Har loggat ett par timmar för tillfället och det har genererat 2st poster i min MySQL databas. En fråga gav att motorn gått 15 sekunder (en gång 8 och en gång 6 sekunder).

Lösningen blev lite annorlunda:
Ett relä direktkopplat på matningen till 1-fas motorn till skruven.
Detta relä styr i sin ordning ett tidrelä DMB51CM24 med inställning ld som ger en puls vid tillflank och en vid frånflank på skruvreläet.
Detta genererar varje gång 2st nya poster i räknarens minne. Dessa läser jag med php (tid, differens mellan till och frånslag, samt senaste tidsstämplen från räknaren). En gång i minuten kör jag mitt phpscript som pollar räknarens minne och kollar om det kommit någon ny tid eller inte.

Vet redan en grej till jag måste göra dock, logga även tid nummer 2, så jag inte råkar polla under tiden motorn körs, kan bli lite långa tider då :)

Men men, kontentan är att det efter många om och men funkar, vet dock inte om detta fungerat även med en helt vanlig dual counter?
Skriv svar