Hej,
Jag har kastat ut ett gammalt golvvärmesystem från Roth och behöver styra ett antal ställdon. De styrs med 0-24VDC och drar max 3W.
Finns det någon klurig människa här som har idé om hur man skulle kunna använda tinyboard för detta?
Jag styr mina med perl, owfs och webswitchen, en stabil lösning.
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
1. Använd ADC porten som ger 0-5volt med 8 bitars upplösning. Koppla in en OP-amp efteråt som förstärker 4.1 ggr så kommer du få 0-24v~ Då i 256 olik steg.
2. Man kan även anvnda PWM utgången. Som man sedan kopplar med lite motstånd och kondensatorer så får man en "spänning" ut. Den kopplar man även den till en OP amp. Delvis förstärkare och följare. DÅ får man fler steg men en jobbigare koppling.
Många tack.
Som ni förstår är jag lite grön på elektronik:) (Tur att man har lite anställda utvecklare(!).
Då känns det hur som att detta är en väg att gå. Att använda PWM ger ju möjlighet att ha 4 kanaler per kort, så jag ska undersöka vidare hur jag kan få till det.
elf98 skrev:Som grädde på moset kommer det inom kort gå att köpa prototyping-paket på m.nu...
Låter lysande, ser verkligen fram mot dessa. Har kört tinymodellen och börjar gilla bae0910 ordentligt.
När kan dess dyka upp i shoppen och hur blir priset i förhållande till tiny?
ekdahl skrev:Ok. Av ren nyfikenhet, får man fråga vad produktnamnet på ställdonen är?
Ställdonen är av fabrikat Roth och heter MH5000.011. De ingick i deras Multitherm-system som de slutade kränga för något år sedan. Ställdonen och shuntarna funkar bra, men styrsystemet är kass och har mer eller mindre ballat ur./T
ekdahl skrev:Jag skulle gissa att ställdonen styrs av en digital 24 V signal. Har aldrig sett ställdon som styrs av proportionell/analog 0-24 V signal.
Är säkert korrekt. Hur som helst skickar orginalsystemet ut olika spänningar i spannet 0-24VDC för att på så sätt positionera ställdonet.
När jag testat detta fritt utan mekaniskt motstånd så finns det bara två lägen som gäller och det skiftar vid 8-10V, men vid montering på ventilen så arbetar ställdonet mot det ventilens fjäder, vilket gör att man kan positionera ventilen i princip linjärt över hela spannet. Jag har testat detta repetitivt och med olika ställdon.