Färgkartor

Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Kategoriregler
Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Mímir
Wannabe

Re: Färgkartor

Inlägg av Mímir »

Det visade sig enklare än vad jag hade trott att få den andra algoritmen att fungera varför jag också lyckades med det i går kväll. Resultatet följer:
temperaturkarta.jpg
Dessutom så ser faktiskt bilden ganska hyfsad ut också.

Med det sagt så tycker jag fortfarande inte att den här algoritmen ska användas här av flera skäl:

1. Jag kan inte (utan att lägga ner mycket jobb) skära bort övriga länder från kartan.
2. Desto längre ifrån en mätstation man kommer på kartan, desto mer felvisande blir figuren (problem förvärrat av anledning nr 1).
3. För att använda den här algoritmen så måste Erik också installera SciPy.
4. Att ta fram den här bilden tar MYCKET mer RAM-minne och tid, vilket gör att man inte kan få bilden med samma upplösning som med den tidigare metoden.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Den nya servern har 16GB Ram och en kraftfull quad-core processor med hyperthreding, så det borde finnas resurser så det räcker till.

Har du testat med overlays i google maps? Går det att generea en delmängd, så det går att få overlay-heatmaps när man zoomar in?

Så snart den nya servern är uppe kan du få ett konto så du kan labba och testa om du vill. Är inne i de sista veckorna av min ettåriga pappaledighet, så jag försöker jobba så lite jag bara kan - det kan dröja någon vecka till med andra ord.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Väldigt snygga kartor!

Färgerna borde beskäras efter Sveriges gränser då resten om jag förstått det rätt bara är extrapolerat?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

men det bordet väll gå att "maskera" bort det genom att lägga ihop två bilder där den ena är utan färger och transparent för Sverige. Tror ImageMagick har funktioner för att sätta samman två bilder.
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av KungenAvPeking »

Antagligen svårt att genomföra, men en tanke jag fått:

Går det att göra färgen mer och mer transparant, ju längre ifrån närmaste mätstation den är, för att grafiskt visa hur säker den är?
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
Mímir
Wannabe

Inlägg av Mímir »

Absolut, det är så haven plockas bort från bilden. Problemet är att trots att jag letade lång stund i helgen så kunde jag inte hitta någon gratis mask för Sverige på internet. Vad jag tänkte var att om jag får rita en sådan mask själv så kommer det att ta alldeles för lång tid, plus att jag får troligtvis skriva ett program som bevarar koordinaterna i masken själv också.

Å andra sidan så har du rätt, man skulle kunna göra det i ImageMagick också. Det kommer nog inte bli lika bra i kanterna, men man kan nog få det att bli acceptabelt.
Mímir
Wannabe

Inlägg av Mímir »

KungenAvPeking skrev: Går det att göra färgen mer och mer transparant, ju längre ifrån närmaste mätstation den är, för att grafiskt visa hur säker den är?
Tja, ge mig några dagar att undersöka. Om jag inte hittar en funktion för just det så vet jag att det finns fler sätt att indikera avstånd till mätstationer på (utan att det stör bilden).
Mímir
Wannabe

Inlägg av Mímir »

elf98 skrev: Har du testat med overlays i google maps? Går det att generea en delmängd, så det går att få overlay-heatmaps när man zoomar in?
Jag upptäckte att jag glömt att svara dig, men svaret är: ja. Kartområdet definieras helt enkelt genom att koordinaterna (i longitud och latitud) för nedre vänstra och övre högra hörnet i bilden anges. Det är därför en smal sak att iterera över relevanta koordinater och genererar flera bilder istället för som nu, en enda stor bild.

Jag kommer troligtvis att lägga stora delar av helgen på att jobba på mitt egna temperaturövervakningssystem, varför det med största sannolikhet inte kommer att hända något mer med det här projektet dom närmaste dagarna.
Mazellan
Wannabe

Inlägg av Mazellan »

Hej, tar och skakar liv i denna tråd :)

För en tid sedan bestämde jag mej för att göra en "färgkarta" över temperaturen i Sverige. Jag kollade runt för metoder att plotta temperaturfälten. Jag kollade dock inte på det mest naturliga stället, HÄR! :D Nåväl, jag hittade ett program "gri" http://gri.sourceforge.net som funkade ganska bra. Tyvärr är utvecklingen av det nerlagt (i princip var det en person som gjort det). Sverigekartan fixar jag till med imagemagick. Prickarna som syns är de orter som just då levererar mätvärden.

Jag har också testat med Python, men körde fast då jag inte hittade någon metod för att extrapolera data. Jag ser att Mímir hittat hur man gör.
  • Var hittar jag listan med *alla* orter vs temperatur? I dagsläget laddar jag ner orternas temperatur en-och-en vilket är onödigt resurskrävande.
  • Vilken metod använder Mímir för att extrapolera i Python?
  • Är det av intresse att ha en sådan översiktskarta på temperatur.nu sidan?
Bifogar två varianter (bakgrunden kan enkelt göras transparent eller någon färg)
Bilagor
temperaturSverige.gif
temperaturSverige.gif (43.71 KiB) Visad 9963 gånger
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag kollade på Heatmaps för något år sedan, men gick bet.

Så om du vill dela med dig av tillvägagångssättet tar jag tacksamt emot den informationen. Helst skulle jag vilja kunna lägga informationen som en overlay i Google maps. Då blir det genast trixigt...

Här kan du hämta i princip all information som finns tillgänglig: http://wiki.temperatur.nu/index.php/API
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Låst