Kan man använda en vanlig tryckgivare typ oljetrycksgivare? 1-Wire AD krets ska man välja 0-5V eller 0-25V?
Till nivån funderade jag på om det fungerar men en läsgaffel på nivåröret och en flytkropp i röret.
Sen kan man sätta en läsgaffel som markerar när nivån är för hög eller låg samt en för normalt, man får inte exakt men man får ju en hum om var nivån befinner sig iallafall.
Läste lite om differenstryckgivare, med hjälp av en sådan kan man tydligen mäta och räkna ut nivån i tanken. Om jag fattat rätt så tar man ut trycket upptill och nertill i tanken och skillnaden är då trycket som skapas av vattennivån till den nedre anslutningen på tanken och som sagt utifrån det kan man få reda på nivån.
Problemet är väl att tryckskillnaden är ganska liten, 1m vattenpelare väger 100g/cm2 vilket väl motsvarar ~0,1 bar (?). Vill du mäta med en nogrannhet på 10cm så måste trycksensorn känna av skillnader på 0,01 bar. Blir nog svårt att finna en sådan sensor. Eller tänker jag fel nu?
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.