1-wire nät, många långa trådar

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
sege
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

1-wire nät, många långa trådar

Inlägg av sege »

Tjo,

jag tänkte bygga 1-wire nät för att mäta temperatur dels på ett flertal ställen (säg 10), läsa av elmätare, läsa av några egna elmätare och lite annat skoj.

Min 'central' kommer vara en linux-kärra i min källare. Problemet är att jag kommer få hyfsat långt till det mesta, elmätaren från elverket sitter 20 meter åt ena hållet, temp ska mätas 30 meter åt andra hållet och så vidare.

Ska jag satsa på HUBat nätverk direkt? Kör man HUB och cat5/6-kabel då som man splittar ut? Kan HUBen ge olika ström åt olika kedjor tex?

En annan fråga, en räknare skulle jag vilja sätta nära en elmätare och långt från en annan, kan man dra en 20 meters kabel med ström/data till en LED-detektor eller måste själva räknaren sitta nära?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: 1-wire nät, många långa trådar

Inlägg av elf98 »

sege skrev:
Ska jag satsa på HUBat nätverk direkt? Kör man HUB och cat5/6-kabel då som man splittar ut? Kan HUBen ge olika ström åt olika kedjor tex?
Det kanske kan fungera utan Hub, det är dock helt omöjligt att säga i förväg!
Vad det gäller olika ström åt olika kedjor hänger jag inte med riktigt, Varje port på hubben kan ge +5 och +12. Dock går det inte att styra att det skall vara specifika portar som strömstätts. Självklart kan man kontaktera kontakten på så sätt att spänningen inte leds ut...
sege skrev: En annan fråga, en räknare skulle jag vilja sätta nära en elmätare och långt från en annan, kan man dra en 20 meters kabel med ström/data till en LED-detektor eller måste själva räknaren sitta nära?
I teorin skall det fungera bra, jag har dock fått rapporter om att det strular vid längre kabellängder mellan räknare och pulskälla.

Mellan min reflexdetektor och räknare är det ca 15m, och det fungerar utmärkt!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
sege
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Re: 1-wire nät, många långa trådar

Inlägg av sege »

elf98 skrev:Varje port på hubben kan ge +5 och +12. Dock går det inte att styra att det skall vara specifika portar som strömstätts. Självklart kan man kontaktera kontakten på så sätt att spänningen inte leds ut...
Det var det jag frågade, tror jag. Tänkte om man vill köra ut olika spänning på olika kedjor, hence olika port.
el98 skrev:I teorin skall det fungera bra, jag har dock fått rapporter om att det strular vid längre kabellängder mellan räknare och pulskälla.

Mellan min reflexdetektor och räknare är det ca 15m, och det fungerar utmärkt!
Okej, jag tror det kommer bli något liknande här, jag får helt enkelt prova och se. Skulle gärna sätta räknaren i källaren tillsammans med en annan mätare.

Tack!
Skriv svar