Har för mig att man brukar säga max 1 meter från splitter till sensor.
Om du har en "stamkabel" som löper runt i huset (eller var du vill ha det), så kan sensorerna gå ut 1 meter från stamkabeln utan problem och då kan du komma upp i runt 300 meter totalt nät.
Sen givetvis handlar det lite om störningar längs med kablarna, ligger dom t.ex tillsammans med 220 volts kablar lite här och var, så kan det störa nätet och ge betydligt kortare maxlängd.
Ligger nätet helt störningsfritt, så kanske du kan komma längre, eller ha längre avstickare från stamkabeln.
Om du har kortare totallängd på nätet kan du troligtvis också ha längre avstickare från stamkabeln.
Hur många sensorer du har inkopplade spelar också roll, för hur långt nätet kan vara. Skulle inte förvåna mig om man kunde ha ett nät på 500 meter, om det bara är raka spåret och en sensor längst ut (inte ofta man har det behovet, men men...)
Sen, som daromer skriver: Strömförsörjning är viktigt för längden och antalet sensorer.
Parasitkopplat, så minskar möjligheterna till stora nät...
Summan av detta är, man kan aldrig via ett forum avgöra exakt hur långt ditt nät kan vara, eller hur långa avstickare du kan ha, men många av oss här, har dragit kablarna mer efter var sensorerna ska sitta, än efter rekommendationerna och det funkar ändå...
Kan ju nämna mitt eget nät här hemma, som inte följer "reglerna" men samtidigt inte är så stort:
Kod: Markera allt
Datorrummet, USB adapter i datorn
- 10 cm kabel till splitter
- sensor på 50 cm kabel
- 10 cm kabel till nästa splitter
- sensor på 50 cm kabel
- ca 5 meter kabel till nästa splitter
- utomhus sensor på 15 meter kabel
- sensor i frysen på 10 meter kabel
Detta funkar utan minsta problem, men som sagt det är litet, det finns dom som har uppemot 50 sensorer och kablarna bara är dragna raka spåret till sensorerna, utan minsta tanke på rekommendationerna och det funkar ändå...