Splitta till 2 nät?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
look2
Gillar hemautomation

Splitta till 2 nät?

Inlägg av look2 »

Kan man ifrån en splitter dra 2 kablar till ytterligare splitter och på så vis få 2 nät?
Hur känsligt är det med längden från splittern till sensorn? Jag skulle på vissa ställen vilja ha 5-6m för att slippa dra slingan dit för att sedan "vända" och gå vidare...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Splitta till 2 nät?

Inlägg av daromer »

Det är ju bara att testa. Jag tror inte det är några jätteproblem om du inte redan är på gränsen.

Du ska bara se hur mitt ser ut. Jag drar allt till en central i ett hörn.. Dvs vi snackar minst 25 meter på varje gren.
look2
Gillar hemautomation

Inlägg av look2 »

Ok, hur stort nät har du totalt?
Jag kommer väl att ha kanske 10 sensorer och en total kabellängd på kanske 50-70m
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Innan jag började splitta så hade jag mångdubbelt större än vad du har idag. 50+ sensorer och 150+ meter.
Nu kör jag runt 15-20 sensorer per nät och upp mot 50 meter. Vissa kortare beroende på hur det funkar.

jag har stjärnnät helt typ då jag använder befintliga Cat5e kablar jag dragit i huset och utgår från en central i ena hörnet.
Min erfarenhet är att en stabil strömförsörjning är kollosalt viktigt.

/D
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av KungenAvPeking »

Har för mig att man brukar säga max 1 meter från splitter till sensor.

Om du har en "stamkabel" som löper runt i huset (eller var du vill ha det), så kan sensorerna gå ut 1 meter från stamkabeln utan problem och då kan du komma upp i runt 300 meter totalt nät.

Sen givetvis handlar det lite om störningar längs med kablarna, ligger dom t.ex tillsammans med 220 volts kablar lite här och var, så kan det störa nätet och ge betydligt kortare maxlängd.
Ligger nätet helt störningsfritt, så kanske du kan komma längre, eller ha längre avstickare från stamkabeln.
Om du har kortare totallängd på nätet kan du troligtvis också ha längre avstickare från stamkabeln.
Hur många sensorer du har inkopplade spelar också roll, för hur långt nätet kan vara. Skulle inte förvåna mig om man kunde ha ett nät på 500 meter, om det bara är raka spåret och en sensor längst ut (inte ofta man har det behovet, men men...)
Sen, som daromer skriver: Strömförsörjning är viktigt för längden och antalet sensorer.
Parasitkopplat, så minskar möjligheterna till stora nät...

Summan av detta är, man kan aldrig via ett forum avgöra exakt hur långt ditt nät kan vara, eller hur långa avstickare du kan ha, men många av oss här, har dragit kablarna mer efter var sensorerna ska sitta, än efter rekommendationerna och det funkar ändå... :wink:

Kan ju nämna mitt eget nät här hemma, som inte följer "reglerna" men samtidigt inte är så stort:

Kod: Markera allt

Datorrummet, USB adapter i datorn 
     - 10 cm kabel till splitter 
          - sensor på 50 cm kabel
          - 10 cm kabel till nästa splitter
               - sensor på 50 cm kabel
               - ca 5 meter kabel till nästa splitter
                    - utomhus sensor på 15 meter kabel
                    - sensor i frysen på 10 meter kabel
Detta funkar utan minsta problem, men som sagt det är litet, det finns dom som har uppemot 50 sensorer och kablarna bara är dragna raka spåret till sensorerna, utan minsta tanke på rekommendationerna och det funkar ändå...
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
look2
Gillar hemautomation

Re: Sv: Splitta till 2 nät?

Inlägg av look2 »

Det är väl bara att labba antar jag. Dra en liten bit i taget och koppla på och se vad som händer.

Tänkte försöka gömma kablarna i taklister och golvsocklar och då känns det som att 1m blir lite kort avstickare om man tex vill sätta en sensor utanför ett fönster eller i lagom höjd i ett rum. Men man får väl som sagt testa, dra till de ställen som man tycker är viktigast och enklast först och sedan Splitta ut efter hand.

Finns det några sensorer som man tex skulle kunna lägga på täljstens kaminen? Skulle vara intressant att se den temperaturen.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av KungenAvPeking »

Annars, om du känner att du behöver lite längre avstickare, kan du ju även använda kabel med flera ledare.
Du drar fram och tillbaka i samma kabel, det vill säga där du skulle göra förgreningen drar du bara vidare fram till sensorn och sedan använder du två andra ledare tillbaka i samma kabel. Där du skulle ha satt grenen tar du fram de två "returledningarna" och fortsätter vidare till nästa splitt/sensor.
På det viset får du i princip ingen avstickare på "stamkabeln", vilket som jag har förstått det är det största problemet med
1-wire. Varje avstickare från en förgrening orsakar lite eko på överföringen och det är detta eko som blir svårare och svårare, ju längre förgreningar man har. Drar du fram data ledningen på en ledning och sedan fortsätter dataledningen tillbaka på en annan ledning, så blir ekot minimalt.

Hoppas du förstår hur jag menar...? ;)

Ang. höga temperaturer, så finns https://www.m.nu/termoelementinterface- ... voofdbo725 som du kopplar på ett Termoelement typ K (Ingår ej). Då kan du mäta temperaturer upp till 1000 grader.
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
Skriv svar