Linux, wap och Tellstick

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
finkman
Wannabe

Linux, wap och Tellstick

Inlägg av finkman »

Jag ska väl delge lite av min 'success story'.. Jag har ganska länge styrt ganska många prylar med sånahära billiga trådlösa proove/nexa-strömbrytare.. Tellstick var ju ett måste-ha när jag fick nys om den, och jag köpte en från shop.temperatur.nu.

I Windows fungerade den direkt. Programvaran gav en fin liten lampa nere i System Tray, högerklickar man på ikonen så får man upp en lista med alla prylar som man konfigurerat in och kan välja av/på.. Mer var det inte med det, funkar skitbra, fort.
tellstick1.JPG
tellstick1.JPG (9.19 KiB) Visad 11843 gånger
Men nu var det inte riktigt det som jag hade i åtanke.. Orka börja bygga vidare med script, webserver och sånt i Windows.. Målet med övningen var att styra lampor via en webbsida, även om jag inte riktigt visste varför.. :)

Det var betydligt krångligare att få igång Tellsticken i Linux. Det hela fanns väldokumenterat på Telldus hemsida, men nu lyckades jag missa att det i deras forum fanns förklarat om precis det problem som jag stötte på, så jag mailade till Telldus och frågade och fick snabbt svar. Skitbra support. Min kärna var 2.6.8 och där stöds inte att ladda ftdi_sio-modulen med parametrar.. De kärnor där man kan (och måste) ladda med parametrar är från 2.6.14 till 2.6.21 . Efter 2.6.21 så stöds Tellstick direkt av ftdi_sio, helt utan att behöva lägga till parametrar när man laddar kärnmodulen. Så istället för att patcha min 2.6.8-kärna så kompilerade jag en ny och fin 2.6.22-kärna. Därefter så funkade det hela direkt. Bara att använda rfcmd för att styra prylarna runtom i lägenheten. Vad beträffar Tellstickens räckvidd så finns det inget att anmärka på, den når min bortersta lampa, 10m med två 25cm-betongväggar mellan, utan problem. Ska testa max-räckvidd nån gång..

Till nästa steg användes apache/php för att generera en wap-sida. Från wapsidan kan man styra pryttlarna. Gjorde på enklast möjliga sätt, exec(rfcmd...); från php. Och tro't eller ej, allting fungerade! :)
tellstick2.JPG
Att styra lampor via wap är coolt, men för att få det hela lite mer meningsfullt så ska jag göra en "stäng av allt"-knapp också så fort jag får lite tid över. En "slå på några lampor slumpmässigt"-knapp kan ju också vara en idé för att skrämma bort tjuvar när man är bortrest..

ps. Längst ner på wapsidan där.. Det är ytterdörren som berättar om den är låst eller inte.. Onewire, ds2406 och lite pill.. Men det är en annan historia det!
Senast redigerad av finkman den 29 nov 2008, 18:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det skulle vara väldigt skoj att få lite dokumentation över "detektera-om-dörren-är-låst" projektet!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
finkman
Wannabe

Inlägg av finkman »

Ptjaa, det ska väl kunna ordnas :)
dorrvakt.gif
dorrvakt.gif (5.03 KiB) Visad 12149 gånger
Sådär är det kopplat för stunden. Brytaren i dörren är Normally Open av en anledning. Normalfallet för min ytterdörr är låst, dvs med sluten brytare, strömen passerar och jag får en etta. Om någon saboterar ledningen (bara att rycka loss yttre dörrlisten och vifta lite med en kniv) så blir det som att öppna brytaren, ingen ström passerar och jag får en nolla. Dörren visas som olåst.. ..och det kan ju vara bra.. :)
dorrbrytare.jpg
Sådär ser brytaren ut i dörren. Då det sitter ett regellås i min dörr blev det enkelt, bara att sätta i brytaren i slutblecket och justera brytaren lite så att låsregeln tryckte brytaren nog mycket. Regellåset klarar av att trycka in brytaren utan några som helst problem av naturliga anledningar.. Jag provade faktiskt min brytare på fallet i låset också, det fungerade precis, fallet orkade trycka in brytaren.. Men om jag faktiskt hade ett fall-lås så hade jag nog ändå tagit en mer lätt-tryckt brytare, till exempel en microbrytare med hävarm istället för den jag använder nu, för att veta säkert att fallet alltid skulle orka trycka in brytaren.. Det fanns till och med förborrade hål i slutblecket, så att fästa min brytare handlade bara om att bulta fast den med den medföljande muttern. Använde en till likadan mutter för att kunna justera brytaren fram och tillbaka mot låsregeln. Låste fast muttrarna på brytaren med lite gänglåsning för att den inte ska flytta sig eller skakas loss under användning.. Kabeln var lätt att trolla bort bakom dörr-ramen och listerna, det var precis nog med luft mellan grejorna för att få plats med kabel.

För stunden så sitter hela lösningen på ett labb-bräde, men så fort det ges tid så ska jag pilla ner grejorna i den fina lilla apparatlådan jag köpt på Kjell&Co. Självklart kommer det att sitta onewire-standard RJ11 i apparatlådan såväl som DC-plugg för strömmatning. Funderar på att låta just den lådan injicera spänning i till det övriga onewire-nätet också utifall jag skulle behöva det till något nån gång..

På mjukvarufronten är det åter igen Linux som får ta hand om det hela. Owfs, onewire filesystem, visar parametrarna i ds2406'an som en mappstruktur, bara att läsa filen som visar status på pio-A-benet (ben 3), om filen innehåller nolla, dörren olåst eller kretsen trasig. Om filen innehåller en etta, dörren låst, bra.

Framtida attgöra på det här projektet är en larmfunktion. Har inte riktigt kommit fram till hur jag jag ska aktivera/deaktivera larmet än, men tanken är iallafall att låta linuxen övervaka filen, om det sker någon förändring, om dörren låses upp (eller bryts upp, brytaren kommer ju släppas hursomhelst) så ska datorn få skicka ett sms till mig via Mosms eller någon annan operatör som låter mig skicka sms från datorn..
Senast redigerad av finkman den 29 nov 2008, 18:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Trevligt!

Kan man slippa undan 5V-matningen om man redan har ett 5V-matat 1-Wire nät?

Skall leta upp en lämplig brytare för att sätta i mina lås med hakreglar så skall detdär in på alla dörrar!
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Skall också installera det på alla mina dörrar.. Men väntar förbrillt på att ds2406 skall komma in i shopen igen..
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

2405 går att använda på samma sätt. Jag kan troligtvis fixa fram ett gäng 06or om det finns intresse.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Aha, vad dum man känner sig :).. Väntat sedan Januari på 06;or.. Och det är bara att koppla dom som schemat ovan?
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

För den som inte vet: 2406 är samma som 2405 fast med 1k minne.

Måste säga att det är lite lustigt hur dom kan leverera 2406 i TO-92 kropp och fortfarande kalla den "dual", det är ju bara TSOC kroppen som har nog med pinnar för det!
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Tack för ett väldigt bra inlägg PerM!
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Så lite så :) Glömde detta: 2406 har också activity sensing. dvs att man kan se om status ändrats sedan senaste läsning från enheten, även om den nu återgått till samma som tidigare. Detta är ju speciellt användbart för bevakning av dörrar osv.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ah! Det viste jag inte! Det är ju en tokbra feature. Tack för informationen!

Jag ska se om jag kan få tag i ett gäng 2406or i TO92-kapsel.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Woho!
Kan man se hur många gånger den ändrat status sedan senaste läsning också?

I så fall har du just löst min nyställda fråga utan att ha läst inlägget. :D
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Till det kan du i stället använda en räknare kopplad till strömbrytaren. Kostar lite mer men bör fungera bra.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Enbart en räknare löser tyvärr inte mitt problem.
Jag vill veta om signalen är hög, låg eller pulserar i ~1Hz

Men det är beskrivet i en annan tråd. :D
miktr
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av miktr »

Jag är på jakt efter en brytare avsedd för samma sak som i 'finkmans' beskrivning.
Är det någon som vet var man kan få tag på sådana?
Skriv svar