I Windows fungerade den direkt. Programvaran gav en fin liten lampa nere i System Tray, högerklickar man på ikonen så får man upp en lista med alla prylar som man konfigurerat in och kan välja av/på.. Mer var det inte med det, funkar skitbra, fort.
Men nu var det inte riktigt det som jag hade i åtanke.. Orka börja bygga vidare med script, webserver och sånt i Windows.. Målet med övningen var att styra lampor via en webbsida, även om jag inte riktigt visste varför..

Det var betydligt krångligare att få igång Tellsticken i Linux. Det hela fanns väldokumenterat på Telldus hemsida, men nu lyckades jag missa att det i deras forum fanns förklarat om precis det problem som jag stötte på, så jag mailade till Telldus och frågade och fick snabbt svar. Skitbra support. Min kärna var 2.6.8 och där stöds inte att ladda ftdi_sio-modulen med parametrar.. De kärnor där man kan (och måste) ladda med parametrar är från 2.6.14 till 2.6.21 . Efter 2.6.21 så stöds Tellstick direkt av ftdi_sio, helt utan att behöva lägga till parametrar när man laddar kärnmodulen. Så istället för att patcha min 2.6.8-kärna så kompilerade jag en ny och fin 2.6.22-kärna. Därefter så funkade det hela direkt. Bara att använda rfcmd för att styra prylarna runtom i lägenheten. Vad beträffar Tellstickens räckvidd så finns det inget att anmärka på, den når min bortersta lampa, 10m med två 25cm-betongväggar mellan, utan problem. Ska testa max-räckvidd nån gång..
Till nästa steg användes apache/php för att generera en wap-sida. Från wapsidan kan man styra pryttlarna. Gjorde på enklast möjliga sätt, exec(rfcmd...); från php. Och tro't eller ej, allting fungerade!

Att styra lampor via wap är coolt, men för att få det hela lite mer meningsfullt så ska jag göra en "stäng av allt"-knapp också så fort jag får lite tid över. En "slå på några lampor slumpmässigt"-knapp kan ju också vara en idé för att skrämma bort tjuvar när man är bortrest..
ps. Längst ner på wapsidan där.. Det är ytterdörren som berättar om den är låst eller inte.. Onewire, ds2406 och lite pill.. Men det är en annan historia det!