Som nybörjare har jag precis kört igång en Raspberry PI med Wheezy och en i2c 1-wire expansion module, har skaffat några tempgivare DS18S20 och en räknare som nu sitter på min Elmätare (Kastrup) vid värmepumpen. Fungerar

Mina tempgivare (som jag köpte färdigmonterade härifrån) tar parasit-spänning, men jag kommer bygga om dom då jag har +5V i mitt 1-wire nät och läst att det kan bli problem att blanda. på min i2c expantionsmodul har jag byglat JP1 (alltså jag tar +5V från min Raspberry) och jag har anslutit 4 kablar för att bygga ett spänningssatt 1-wire nät, eventuellt senare (när lasten ökar) kommer jag spänningssätta det med en extern källa. Jag använder RJ-12 och skrav/förgreningsdon och kabeln är 1-trådig.
Räknaren har som bekant 2 ingångar och jag vill så klart även koppla in den andra S0 utgången från huvud el-mätaren också (förutsatt att jag kommer förbi plomberingen och kan pilla in trådarna). Dumt att behöva köpa ytterligare en räknare. Jag skulle uppskatta att det är ca 20-25 meter mellan mina båda elmätare, om man tänker kabelmässigt. Jag skulle då kunna sätta min räknare på mitten och då få ca 10-12 meter S0 kabelängd för varje.
Vilka betänkligheter ska man ha för en S0 kabel i fråga om längd, montering mm?
Jag monterade även ett motstånd på min ingång på räknaren i förebyggande syfte då jag läst lite här. (15kohm var det som låg och skrotade).
(Om någon vänlig har lite exempel på hur man grafar och beräknar elförbrukningen så tar jag gärna emot det)
Mvh
Janne