Hur lång kabel kan man ha från S0 utgången?

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
kaaswe
Tar hemautomation på allvar

Hur lång kabel kan man ha från S0 utgången?

Inlägg av kaaswe »

Hej.

Som nybörjare har jag precis kört igång en Raspberry PI med Wheezy och en i2c 1-wire expansion module, har skaffat några tempgivare DS18S20 och en räknare som nu sitter på min Elmätare (Kastrup) vid värmepumpen. Fungerar :D

Mina tempgivare (som jag köpte färdigmonterade härifrån) tar parasit-spänning, men jag kommer bygga om dom då jag har +5V i mitt 1-wire nät och läst att det kan bli problem att blanda. på min i2c expantionsmodul har jag byglat JP1 (alltså jag tar +5V från min Raspberry) och jag har anslutit 4 kablar för att bygga ett spänningssatt 1-wire nät, eventuellt senare (när lasten ökar) kommer jag spänningssätta det med en extern källa. Jag använder RJ-12 och skrav/förgreningsdon och kabeln är 1-trådig.

Räknaren har som bekant 2 ingångar och jag vill så klart även koppla in den andra S0 utgången från huvud el-mätaren också (förutsatt att jag kommer förbi plomberingen och kan pilla in trådarna). Dumt att behöva köpa ytterligare en räknare. Jag skulle uppskatta att det är ca 20-25 meter mellan mina båda elmätare, om man tänker kabelmässigt. Jag skulle då kunna sätta min räknare på mitten och då få ca 10-12 meter S0 kabelängd för varje.

Vilka betänkligheter ska man ha för en S0 kabel i fråga om längd, montering mm?

Jag monterade även ett motstånd på min ingång på räknaren i förebyggande syfte då jag läst lite här. (15kohm var det som låg och skrotade).

(Om någon vänlig har lite exempel på hur man grafar och beräknar elförbrukningen så tar jag gärna emot det)

Mvh
Janne
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Hur lång kabel kan man ha från S0 utgången?

Inlägg av daromer »

30 Meters kabel bör vara lugnt. Jag har nåt liknande. Ev får man justera motståndet lite. Så länge du inte drar kablen jämte starkström så bör det fungera. Är ju lätt att testa.

Sedan hoppas jag du har mer än 1 tråd i din kabel för nätet :wink:
kaaswe

Inlägg av kaaswe »

daromer skrev:30 Meters kabel bör vara lugnt. Jag har nåt liknande. Ev får man justera motståndet lite. Så länge du inte drar kablen jämte starkström så bör det fungera. Är ju lätt att testa.

Sedan hoppas jag du har mer än 1 tråd i din kabel för nätet :wink:
Vadå, är det inte 1wire?? :P

Det är nog sant, bara att prova. Men det låter ju bra om det går med så lång kabel. Det där med justera motståndet, hur tänker du då? Högre eller mindre motstånd?
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Kontakt:

Inlägg av KungenAvPeking »

Borde ju bli ett mindre motstånd, ju längre kabel du har, eftersom kabeln i sig ger ett visst motstånd...?
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Kabeln ger både motstånd och ev induktans o.s.v Men i regel räcker ett mindre motstånd om det blir problem.
kaaswe

Inlägg av kaaswe »

daromer skrev:Kabeln ger både motstånd och ev induktans o.s.v Men i regel räcker ett mindre motstånd om det blir problem.
Det är jag helt med på, dock vet jag inte om jag förstått hur S0 utgången fungerar och om jag kopplat in min resistor rätt. Jag gjorde ett tappert försök i paint som jag bifogat.

Jag antar och tror att S0 utgången på elmätaren sluter vid puls och enligt min koppling då går det ström via mitt motstånd till jord. Om det är som jag ritat nu är sant påverkar ju även då kabellängden av mitt 1-wire nät, det jag ritat som R4 och inte bara kabellängden mellan räknaren och S0 utgången, som då blir R1 + R2 + R3

Har jag missat något fatalt i tänket?
Bilagor
Koppling räknare och S0
Koppling räknare och S0
resistance.png (10.46 KiB) Visad 9391 gånger
Senast redigerad av kaaswe den 14 jan 2013, 09:03, redigerad totalt 1 gånger.
svartöra
Gillar hemautomation

Inlägg av svartöra »

Kabelresistansen kan du helt försumma i sammanhanget. Det blir någon ohm eller så.
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Kontakt:

Inlägg av KungenAvPeking »

Kopplingen bör inte påverka längden på ditt 1-wire nät, då det enbart är +5V du kopplar extra på där.
Det som begränsar längden på 1-wire nätet är datakanalen (DQ).

Det enda som kan hända när du kopplar något mot +5V är att strömförbrukningen ökar, vilket kan påverka enheter som behöver ström (kan åtgärdas med en Spänningsinjektor).

Har du bara tempsensorer och en räknare (kopplad till två elmätare), så bör strömmen räcka gott och väl, även om du bara tar från *USB-adaptern.

*edit: Såg att det inte var USB, utan I2C på en RPi, men bör räcka ändå...
Sen är det kanske bra, om du som du skriver, lägger till extern matning av ström, då RPi:n har lite begränsat att ge.
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
kaaswe

Inlägg av kaaswe »

Tack för all input.

Av det lilla jag kommer ihåg från skoltiden så kan kabelresistansen inte påverka nämnvärt då vi talar om storleken kohm. Rörande längden på kabel till S0 så bör den inte heller påverka så mycket då den egentligen inte rör 1-wire nätet utan bara +5v och det spänningsfall som då blir med kabelns motstånd/m, och eftersom den bara ska finnas eller inte finnas på räknaren så borde man kunna ha väldigt lång kabel.

Det är alltid skönt att få bolla lite och lufta sina tankar. Tack.
Skriv svar