Logga fjärrvärmemätaren ?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
FredrikS
Tar hemautomation på allvar

Re: Logga fjärrvärmemätaren ?

Inlägg av FredrikS »

Det nämndes i nåt tidigare inlägg att det var Open Collector-utgång och ingen NO/NC, så det sitter
säkert en NPN-transistor innanför.
Nu har jag nog glömt 99,9 % av mina kunskaper i sån elektronik, men har för mig att du får balansera den med
ett motstånd i serie antingen med GND eller VDC (vilken nu som ka vara referens) så du får rätt strömintervall.

Hmm, nåt som borde vara enkelt då är att få en lysdiod att blinka i takt med pulsen, bara att
seriekoppla med ett motstånd. :)
Mäter lite saker i huset i Jägarvallen, Linköping, kan beskådas på http://j23.mine.nu
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det är ju det som är problemet, han har ju inte tillgång till någon referenspunkt att referera mot. Det han får ut av signalen är en spänning på +23.7v som flyter mot ingenting...

Sen vill man ju inte sänka signalen mot något som är okänt för fjärrvärmeverket, risken är då att räknaren fungerar men inte värmeverkets utrustning.

En lysdiod kanske kan fungera, men då påverkas signalen och vi har inte en aning om hur kinkig värmeverkets utrustning är.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
mickeborgholm
Kontakt:

Inlägg av mickeborgholm »

Skulle elbolagets signal störas, så är det ok. Jag har tillåtelse, när jag har exprimenterat färdigt så läser jag bara av värmemätaren och stämmer av med deras värde.
Mikael S
Borgholm
Daniel
Wannabe

Inlägg av Daniel »

Vilket skysst elbolag. Jag frågade Fortum som äger nätet runt mig och de sa vänligt men mycket bestämt Nej till att använda S0 eller göra något annat för den delen. Mina frågor gick ganska högt upp i organisationen och tillslut fick jag information att det jag vill göra kommer jag kunna få som tjänst framöver. Bara att vänta. Tror de ja... :D
jopi
Wannabe

Inlägg av jopi »

Hej. Detta var ju en högintressant tråd, satt själv och läste Kamstrup specar i november och försökte klura ut något via det optiska interfacet.
Hoppas det finns lite liv kvar i tråden, Micke, har du inga uppdateringar i ämnet?

mvh
/Johan
mickeborgholm
Kontakt:

Inlägg av mickeborgholm »

Nej tyvärr. Jag har sorgligt nog en förmåga att ge upp när det blir lite för mycket motgång!
Problemet uppstår ifall leverantören redan använder den utgång som lämnar dessa pulser. sköter dom däremot sin avläsning på ett annat sätt, så är det inga problem. Sen så vet jag att det finns mätare med andra "configurationer, så har du tur så har du en sådan. Tex. med två utgångar med samma funktion.
Mikael S
Borgholm
jopi
Wannabe

Inlägg av jopi »

Ok, synd.
Jag har en Multical 401, rätt säker på att det bara är en utgång som är uptagen av min leverantör.
Frågade dock Kamstrup om kryptering på det optiska interfacet, och svaret var att det inte var krypterat och de skickade med en 75 sidig spec på min mätare där även lite pseudo kod för avläsning var specad.
Nu är då frågan om det är möjligt att bygga ihop något som läser av optiskt över 1wire. Tänker mig någon 1 chips krets som man programmerar till att läsa av mätaren antingen i ett interval och lagra värdet, eller "on-demand" via en 1wire kommunikations krets.
Så en IR komponent, PIC krets (el. dylikt) och något lämpligt 1wire chip.
Kan någon kunnig säga om detta skulle vara möjligt och i så fall vilka 1wire komponenter som skulle vara intressanta för detta projekt?

/Johan
Användarvisningsbild
JohWin
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av JohWin »

Det är nog standard inom mätning av värmeenergi att integreringsverket har en utgång för energi och en för volym: CE = counter energy, CV = counter volume. Vanligt är att pulsvärdet är 1 puls/kWh eller 1 puls/Wh för energi, och 1 puls/m3 eller 1 puls/l för volym. Ska du logga energi är det meningslöst att koppla in dig på CV-utgången.
jopi
Wannabe

Inlägg av jopi »

Hej.
Lägger in en liten update på mina ansträngningar än så länge då jag har lagt lite tid på detta i julhelgen. Dock så har jag frångått 1wire för detta projekt, i alla fall för tillfället.
Det jag lyckats med hittills är att faktiskt läsa av mätarvärden via det optiska interfacet med en hyfsat enkel hemmabyggd seriell avläsare. Fick idén av en finne som gjort samma sak m.h.a denna ritning: http://users.tkk.fi/jwagner/fluke/
Fick en kodsnutt för windows och lyckades läsa av min mätare utan större problem (gick dock inte med min minilaptop och en USB<->RS232 converter).
Men mitt mål är att låta min WD MyBook World (Linux baserad "mini" NAS) göra detta och det har ingen riktig serieport så det fick bli ytterligare en optisk avläsare (en variant på den andra, modifierad av samma finne, som går på 3.3V).
Denna har jag dock inte fått igång helt ännu, misstänker dock att det är för lång kabel mellan avläsaren och datorn nu. Ska försöka labba vidare med detta lite under helgen.

Summa summarum, det går helt klart att läsa av via det optiska interfacet utan större problem. Och om någon har en bra idé hur man kan köra detta över 1wire istället så är jag väldigt intresserad. Jag har inte testat att läsa av elmätaren ännu, men jag misstänker att det är precis samma protokoll på den.

/Johan
perrand
Wannabe

Inlägg av perrand »

jopi skrev:Hej.
Det jag lyckats med hittills är att faktiskt läsa av mätarvärden via det optiska interfacet med en hyfsat enkel hemmabyggd seriell avläsare. Fick idén av en finne som gjort samma sak m.h.a denna ritning: http://users.tkk.fi/jwagner/fluke/
Fick en kodsnutt för windows och lyckades läsa av min mätare utan större problem (gick dock inte med min minilaptop och en USB<->RS232 converter).
Vet du om man kan köpa en avläsare någonstans (jag är inte hemma på hemmabyggen)? Elfa? Conrad? Kjell? Vad skall jag leta efter?
jopi
Wannabe

Inlägg av jopi »

perrand skrev: Vet du om man kan köpa en avläsare någonstans (jag är inte hemma på hemmabyggen)? Elfa? Conrad? Kjell? Vad skall jag leta efter?
Tyvärr inte. Känns väl inte omöjligt att det skulle finnas då den är rätt generisk, men har inte letat.

Kan för övrigt tillägga att jag har inte haft någon framgång ännu med mybook avläsningen. Börjar tro att det inte kommer att funka så får nog tänka om med den delen.
Furence
Wannabe

Inlägg av Furence »

Väcker upp denna gamla tråd. Var det någon som fick det att fungera ordentligt med en räknare i 1-wirenätverk?

Har en Multical 402 och samma förutsättningar som trådskaparen skrivit från början.
En extern fjärravlästmätare som är kopplad till denna för att Vattenfall i det här fallet ska kunna läsa av förbrukningen.

Dock så är Vattenfalls enhet inte kopplad till de vanliga pulsutgångarna, utan sitter till en extra M-bus modul med pulsutgångar.

Då multical-mätaren är plomberad från Vattenfall så kommer jag inte åt de vanliga pulsutgångarna, men efter kontakt med Vattenfall så kommer de ut och installerar en extra plintdosa utanför som förlängning. Får därför full tillgång till pulsutgångarna för CE och CV.

Vad jag förstod det som så fick trådskaparen det hela att fungera när denna hade plockat bort nätägarens egna mätare.
Så vad är det jag behöver. Spänningssatt +5v 1-wirenätverk med räknare? Eller behöver jag något mer?
Furence
Wannabe

Inlägg av Furence »

Vattenfall var hemma hos mig idag och förlängde ut + - för CE från min Multical 402.
Kopplat in till räknaren jag köpte till elförbrukningskittet och det fungerar perfekt. Har el på räknare A och fjärrvärme på räknare B.

Mitt problem nu är bara att kunna visa datan på ett bra sätt. Elförbrukningen fungerar perfekt med en blandning av exemplet i wikin och ett jag hittade på nätet.

Får dock inte till fjärrvärmen. Den skickar bara ca 2-3 pulser/h då det är kWh pulserna går på. Grafen får då bara höga staplar och sen visar den noll förbrukning emellan i 20 min. Jag vill dock inte dra ner på upplösningen förmycket då det t.ex. vid duschning kan gå åt 20-30 pulser/h.

Det jag vill kunna se är den momentana förbrukningen mellan varje räknad puls. Någon som har något bra tips?
mcdanne82

Inlägg av mcdanne82 »

Hur fick du vattenfall att förlänga ut de utgångarna?
Hade mätarbyte här idag och de var omöjliga att koppla in en fyrtråd där, de måste gå genom kundtjänst hette de, men kändes inte som att det ens är värt samtalskostnaden för att få det nej'et dock gav du ju en lite hopp..

Ringde du via vattenfalls kundtjänst och löste de? Vad kostade de?
Furence
Wannabe

Inlägg av Furence »

mcdanne82 skrev:Hur fick du vattenfall att förlänga ut de utgångarna?
Hade mätarbyte här idag och de var omöjliga att koppla in en fyrtråd där, de måste gå genom kundtjänst hette de, men kändes inte som att det ens är värt samtalskostnaden för att få det nej'et dock gav du ju en lite hopp..

Ringde du via vattenfalls kundtjänst och löste de? Vad kostade de?

När jag fick fjärrvärmen installerad hemma så var det en representant från Vattenfall som ringde upp och kontrollerade att allt fungerade. Han kom även ut och visade hur anläggningen fungerade. Vad jag förstod det som var han ansvarig för fjärrvärmen i Motala där jag bort.

Jag kontaktade honom direkt istället för att gå via kundtjänst. Han blev intresserad och tyckte mitt projekt lät roligt.
Han kom sen ut personligen och klippte plomberingar, förlängde sladdar och plombera mätaren igen.
Detta gjorde han gratis.
Skriv svar