Höga CO2-värden

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
tty
Wannabe

Höga CO2-värden

Inlägg av tty »

Jag kopplade in min CO2-mätare för första gången nu ikväll. Den visar i runda slängar 1700 ppm. Jag vädrade och värdet sjönk till en bit under 1600 ppm. Det verkar vara på tok för högt under alla omständigheter.

C02-mätarens spänningar enligt nedan:

volt.A: 1.71573
volt.B: 3.29528
volt.C: 0.0699229
volt.D: 5.03101

Alla kablar är korta. Alla andra enheter fungerar OK.

Är det troligt att CO2-sensorn är defekt? Vad kan annars vara fel?

Mitt nät ser enligt bifogad bild.
Bilagor
ownät.png
ownät.png (133.42 KiB) Visad 4970 gånger
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Höga CO2-värden

Inlägg av elf98 »

Sensorn kalibrerar sig själv och sätter det lägsta värdet under en 2v-period till 400ppm. Händer i bland att sensorn kalibrerar sig efter att vi testat den och då blir det lite knasigt ett tag eftersom vi ligger runt 1000ppm i verkstaden.

Skicka tillbaka den till oss så kalibrerar vi om den så du slipper vänta på att den kalibrerar sig själv.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Men om man aldrig kommer ner till 400ppm under en två veckors period, kommer den att kalibreras fel då?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Nej.

De allra flesta rum bör komma ner i närheten någon gång i bland iaf. Ge sensorn en dos friskluft så löser det sig.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
bruka
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av bruka »

Vad jag kommer ihåg så ändras det med max ca 30ppm varje gång ABC (självkalibreringen) ändras, om det nu behövs. Men jag har själv aldrig konfigurerat K30 så jag vet inte säkert, har inte läst specen heller men föregångaren (K10) var det så på iaf.
Men Elf, beställer du standard modellen av K30?
tty, har du loggat den nån dag och sett lägsta värdet? Om det är folktomt nån timme så borde den ha visat runt 400ppm.
tty
Wannabe

Inlägg av tty »

Jag har bara kört sensorn några timmar, men jag loggar och kommer att bevaka att värdet sjunker.

Enligt databladet (http://www.senseair.se/wp-content/uploa ... 10_k30.pdf) kommer sensorn att justera sig max 30 ppm per vecka.

”This algorithm constantly keeps track of the sensor’s lowest reading over a 7.5 days interval and
slowly corrects for any long-term drift detected as compared to the expected fresh air value of 400 ppm CO2.”

”The default 'tuning speed' is limited to about 30 ppm/week.”

Om jag hade nära 400 ppm i rummet efter en kraftig vädring, men sensorn läste straxt under 1600 ppm, så har jag en diff på 1200 ppm. Antal veckor att vänta blir då 1200/30 = ca 40 veckor. Erbjudandet att byta sensorn känns då ganska lockande.

Men..., enligt databladet kan man även kalibrera med gas som innehåller 0 eller 400 ppm CO2. Om det är tydligt hur man gör, så kommer jag att kalibrera för 400 ppm i ett välvädrat rum, och slipper därmed väntetiden. "Creating an electrical shortcut between the two holes labeled Din1 actuates the calibration process."
Senast redigerad av tty den 11 mar 2013, 08:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Bruka: Köper standard K30. 30ppm/vecka verkar inte stämma riktigt, iaf inte när sensorn varit påslagen för att sedan ligga avstängd ett tag.

tty: Helt ok för min del! Var försiktig bara... :)

Driver temperatur.nu

Bild
tty
Wannabe

Inlägg av tty »

Under dagen sjönk det uppmätta CO2-värdet till ca 1360 ppm.

Tidigare under kvällen kunde jag återigen notera att värdet ökar några hundra enheter när jag hanterar sensorn. Känsligheten för rörelse verkar oberoende av om lådan är öppen eller inte. Det är inget större problem eftersom jag tänkt ha den fast monterad.

Alldeles nyss kalibrerade jag sensorn mha kortslutning av "Din1", alltså en kalibrering för 400 ppm. "Din1" är inte utmärkt på mönsterkortet, men det var enkelt att följa databladets figur. Nu visar sensorn dryga 400 ppm. Problemet med höga mätvärden verkar vara löst.

Ett annat problem jag noterat är att den förut så stabila LCD kontrollern nu genererar en del fel i loggen när jag skriver till den. (Mätprogrammet registrerar nåt slags I/O-fel.) Det har aldrig hänt förut, men nu noterar jag att ca 5 % av skrivningarna misslyckas. Min OW-ENV är fortfarande stabil som en klippa.

Jag har kollat och Ohm-mätt kopplingarna mer än en gång. Jag uppdaterade skissen för att vara tydlig med hur långa (korta) kablar jag har. Idéer om troliga fel välkomnas.
Bilagor
Markering_005.png
Markering_005.png (258.3 KiB) Visad 4890 gånger
zyber
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av zyber »

Ang. LCD-display:

Jag får IO-fel om man försöker skriva för långa strängar till displayen.
Hur kör du? Och exakt vilket IO-fel får du?

Test, mha owfs:

Kod: Markera allt

zyber@curtis:/mnt/1wire/FF.390700000100$ echo apabepacepadepaepafepa > line16.0
[b]-bash: echo: write error: Cannot assign requested address[/b]
zyber@curtis:/mnt/1wire/FF.390700000100$ echo apabepa > line16.0
zyber@curtis:/mnt/1wire/FF.390700000100$
tty
Wannabe

Inlägg av tty »

Dislayen har jag koll på så tillvida att jag vet hur jag ska skriva till den. Den har fungerat klanderfritt i ett antal veckor. Problemen började när den fick dela nät med CO2-sensorn.

Jag har inte järnkoll på exakt vilka I/O-fel jag får. Jag skriver till displayen via ett program och jag tar ännu inte hand om de eventuella svar jag får när något går fel.

Jag har implementerat lite bättre felhantering nu, så ett I/O-fel på 1-wire nätet kraschar inte programmet numera. Det upplevda problemet har därför minskat. Jag tror även att I/O-felen har blivit färre. Jag flyttade om prylarna lite och det kan eventuellt ha gjort positiv skillnad. Jag kan bara spekulera i varför.
Skriv svar