Jag söker en lösning för att övervaka klimatet på kontoret och snubblade då in på den här sidan och hittade mycket kul. Det jag tänkte övervaka är temp, luftfuktighet och gärna co2 och gärna kunna avläsa detta med snmp för att grafa detta i whatsup gold. Men har lite frågor eftersom jag är helt ny på detta.
Jag har tittat på OW-SERVER-ENET-2 som ska stödja SNMP, kan man ställa snmp frågor mot denna och få ut värden från alla sensorer man kopplar på?
Stödjer OW-SERVER-ENET-2 Co2 mätaren som finns på hemsidan? kunde inte riktigt fastställa det.
Till temp/luftfuktighet tänkte jag ha en OW-ENV-TH och det verkar det inte vara några problem med. Något annat viktigt man ska tänka på?
Jag har inte utforskat snmp-stödet, men det ska gå att få ut alla värden.
CO2-mätaren stödjs, men måste initieras efter uppstart av OW-Servern då DS2450-kretsen som används defaultar till att mäta i området 0-2.56V, och Co2-mätaren lämnar 0-5V.
Vidare bör CO2-mätaren spännignsmatas separat, OW-Servern bör inte belastas så hårt strömmässigt.
Hittade en manual på ow-servern och det verkade lovande med snmp stödet, man kunde i alla fall se i miben att man kunde få ut värdena från en DS2450. Vad är det man gör när man initierar mätaren? Spänningsmatning borde inte vara något problem.
Nu har jag kopplat in allt och det mesta verkar fungera men jag är lite fundersam över Co2 mätaren. När jag kollar i ow-server så kan jag se värden på A,B och C men på D så står det inte 5 volt. Jag har sett att det ibland blinkar till ett värde där men för det mesta är det 0.