Kollade lite på kartan ikväll för att se om det var lika varmt över allt och såg då den konstigt utritade isotermen på kartan (se bilagan) där det står 19 på linjen. Som jag förstår det så betyder det att innanför denna linje så är det 19 grader, dvs att den (viktat) sammanbinder de punkter där det är 19 grader enligt kartan.
Om jag inte helt har missförstått det hela så är isotermen helt felritad på kartan och borde uppta ett mycket större område. Annars vore det intressant att veta hur man skall tolka isotermerna.
/B
Bilagor
Konstig isoterm på den nya kartan
Konstig isoterm.png (232.98 KiB) Visad 7045 gånger
jag tycker att isotermritningen verkar lite konstig generellt. Borde gå att hitta nån bättre modell. Väldigt ofta approximeras temperaturen i området mellan närliggande stationer till något helt annat och avvikande, som gäller generellt i områden längre bort. Inte minst när det är i norra Sverige och/eller nära Norge. Tycker isotermerna/färgkodningen nästan ger mer felinfo än stöd i dagens variant.
För det mesta, t ex just nu i östra Norrbotten, ser det konstigt ut för att att man verkar göra fel extrapoleringar i öst-västlig. I nord-sydlig riktning verkar man inte alls ha samma beräkningsregler. Om det är noll grader runt Kiruna och noll grader vid finska gränsen, varför skulle det vara +4 i området mitt emellan där det inte finns några observationer?
Jag förstår. Men eftersom man hela tiden ser elliptiska isotermer med en lodrät axel och aldrig med en vågrät axel, är det ju något som är osymmetriskt i beräkningarna. Undrar om det möjligen är så att det bygger på en kvadratisk ruta longitud/latitud och alltså blir mer o mer fel ju närmare polen man kommer? I vilket fall skulle det ju om man vill få en vettig karta vara värt att kolla med leverantören varför det blir som det blir?