Koppla in flödesmätare i räknare

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
gein
Tar hemautomation på allvar

Koppla in flödesmätare i räknare

Inlägg av gein »

Jag har en flödesmätare med tre trådar (vit, brun grön). Dessa ska nu in i en 1-wire-räknare med plintarna A B +5 DQ GND. Om jag tolkat det rätt på http://wiki.temperatur.nu/index.php/Ink ... C3%A4knare så:

Flödesmätare Vit => A
Flödesmätare Brun OCH 1-wire GND => GND
Flödesmätare Grön OCH 1-wire +5 (grön i mitt fall) => +5
1-wire DQ => DQ

Räknaren svarar över 1-wire men den verkar inte registrera några pulssignaler. Har jag kopplat något uppenbart galet?

Följande flödesmätare har jag om det gör någon skillnad: http://www.energibutiken.se/en/flodesma ... odule.html
gein

Re: Koppla in flödesmätare i räknare

Inlägg av gein »

Fick tag i manualen till flödesmätaren och ser att grön/vit/brun inte alls motsvarar vad min gissning var. Så jag får testa igen ikväll.
gein

Inlägg av gein »

Nej, jag blir inte klok på detta.

Enkel fråga. Kan jag mixa 1-wire Return/GND med Power Return/GND? (mitt 1-wire nät är spänningssatt). Annars förstår jag inte alls hur detta ska kopplas eftersom min räknare bara har en GND.
gein

Inlägg av gein »

Så, fick till det till slut med ett pull-up motstånd på 1M Ohm.
Patte81
Wannabe

Inlägg av Patte81 »

Hejsan,

Jag har samma flödesmätare som du och den dubbla räknaren från m.nu. Undrar hur du kopplade för att få det att fungera? Vill minnas att det kom ett motstånd i en påse med flödesmätaren, var det det motståndet du använde?

Har du haft problem med att räknarn startar om eller har allt flytt på bra?

Med vänlig hälsning,
Patrik
gein

Inlägg av gein »

Patte81 skrev:Hejsan,

Jag har samma flödesmätare som du och den dubbla räknaren från m.nu. Undrar hur du kopplade för att få det att fungera? Vill minnas att det kom ett motstånd i en påse med flödesmätaren, var det det motståndet du använde?

Har du haft problem med att räknarn startar om eller har allt flytt på bra?

Med vänlig hälsning,
Patrik
Ursäkta sent svar. Motståndet man får med är på 10kohm tror jag. Mitt försvann så jag provade med 1Mohm och det funkade. Det följde med ett blad som visar hur pull-up-motståndet ska sitta mellan VDD och signal innan den tas in i räknaren.
Patte81
Wannabe

Inlägg av Patte81 »

Hejsan,

Tack för svaret. Det var mycket väl ett 10kΩ som kom med och jag skall testa med det. Har du haft koll på om räknarn har "startat" om, dvs värdet varit mindre en det föregående? Det borde ju inte hända så länge +5V finns i 1-wire nätet eller batteriet har ström...

Patrik
gein

Inlägg av gein »

Jag har inte haft det problemet, nej. Har du? Det ska ju inte kunna hända eftersom du har ett knappcellsbatteri.

/på
Patte81
Wannabe

Inlägg av Patte81 »

Hejsan,

Nej, har inte märkt att det skulle ha inträffat, men jag har nu bara loggat i 36h hittils. Minns inte heller var jag läste att detta skulle vara ett problem heller.

Patrik
gein

Inlägg av gein »

Patte81 skrev:Hejsan,

Nej, har inte märkt att det skulle ha inträffat, men jag har nu bara loggat i 36h hittils. Minns inte heller var jag läste att detta skulle vara ett problem heller.

Patrik
Som sagt, jag har inte läst av något meningsfullt från räknaren ännu. Håller på att få ordning på openhab och vill gärna lagra data i PostgreSQL (istället för MySQL som openhab stödjer som standard). Så innan jag får till openhab + postgresql så kommer jag inte läsa några värden från räknaren.
Skriv svar