Problem med CO2-mätare

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
AlbinSunnanbo
Wannabe

Problem med CO2-mätare

Inlägg av AlbinSunnanbo »

Hej
Jag har lite problem med en CO2-mätare jag köpte för ett tag sedan.
Status-signalen (volt.B) växlar mellan 0.4 och 3.1V. Växlingen sker ganska sällan, från någon timme och upp till ett dygn.
Senaste veckans logg av spänning (volt.D) och status (volt.B).
CO2 status (volt.B) och spänning (volt.D) över en vecka
CO2 status (volt.B) och spänning (volt.D) över en vecka
.

Jag har läst en del på forumet och misstänkt spänningsmatningen, först kopplade jag en egen spänningsmatning (vanlig USB-adapter) till 1-wire-spänningen och sedan har jag även kopplat en egen USB-adapter direkt till 5V på CO2-mätaren via en avklippt USB-kabel, men det gör ingen skillnad. Jag har provat med 3 olika 5V USB-adaptrar och det ger ingen skillnad.
Då spänningen på volt.D rapporterats som ~4.6V så slog jag till på en 5,25V-adapter och då pendlar spänningen mellan 4.8V och 5.0V. Men status-signalen växlar ändå ner till 0.4V.
Större delen av loggen ovan är körd med en vanlig 5V-adapter, men på slutet har jag kört med 5,25V-adaptern.

CO2-mätaren blinkar, även när status-signalen visar 0.4V.
Av någon anledning så sjunker volt.D med ~0.2V när volt.B går ner till 0.4V. Jag har inte lyckats lura ut om det faktiskt är så att spänningen sjunker, eller om det är något med mätkretsen som är konstigt.
Om det är så att spänningen sjunker så är ju frågan om det är USB-adaptern som helt plötsligt tappar i spänning av sig självt, eller om det är CO2-mätaren som helt plötsligt drar mer ström och att adaptern inte orkar leverera samma spänning då. Det lutar mer åt det senare eftersom flera olika adaptrar visar samma beteende.

Skall CO2-mätaren funka driven direkt av en USB-adapter på det här viset, eller måste man stoppa in någon annan spänningsreglering emellan?
Hur bör jag felsöka vidare?

Jag läser av med OWFS på en Raspberry Pi.
Jag har en CO2-mätare version 2.

(överslängarna i graferna kommer från min grafritningskomponent som försöker jämna ut kurvorna)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Problem med CO2-mätare

Inlägg av elf98 »

Verkar vara något skumt med din CO2-mätare. När den inte är startad sjunker spänningen rätt markant i ditt nät. Lägg en beställning på en ny mot förskottsbetalning så skickar vi en ny utan kostnad.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
AlbinSunnanbo
Wannabe

elf98 skrev:Lägg en beställning på en ny mot förskottsbetalning så skickar vi en ny utan kostnad.
Order lagd. Återkommer när jag testat den nya.
Tack.
AlbinSunnanbo
Wannabe

Nu har jag kört den nya ett tag och den verkar funka bra.
Skickade tillbaka den andra idag.
Tack.
Skriv svar