Snödjup?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
The_donk
Tar hemautomation på allvar

Snödjup?

Inlägg av The_donk »

är det någon som har någon ide om hur man loggar snödjup.
min tanke är att man knaske kan låta några ljuskänsliga dioder registrera om de ser dagsljus eller inte, om inte .Då är den tänkt med snö, och programmet kollar den som sitter 5 cm ovanför, osv. De funkar bara på natten.

Någon annan ide?
otto
Wannabe

Re: Snödjup?

Inlägg av otto »

The_donk skrev:är det någon som har någon ide om hur man loggar snödjup.
min tanke är att man knaske kan låta några ljuskänsliga dioder registrera om de ser dagsljus eller inte, om inte .Då är den tänkt med snö, och programmet kollar den som sitter 5 cm ovanför, osv. De funkar bara på natten.

Någon annan ide?
Sätt en avsåndsmätare (typ parkeringsvarnare) på en pinne och rikta mot marken. Här är någon som har byggt en sådan med ett 1-wire interface.

http://www.howmuchsnow.com/snow/
The_donk

Inlägg av The_donk »

Det verkar ju vara en smart lösning...
elf98: här är en ny produkt för shoppen http://www.acroname.com/robotics/parts/R48-IR12.html
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Absolut!
Även om jag gärna skulle köpa en variant där någon annan har besvärat sig med kalibreringen etc. :D

Men när jag tittar ut genom fönstret ser jag att jag nog först skall få lite fart på min vind och regnmätare innan jag börjar bekymmra mig om snö. Så några månaders leveranstid är inget som stör. :)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Den blir rätt dyr, ca 190kr/st ink moms (på shop.temperatur.nu) i små volymer...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
The_donk

Inlägg av The_donk »

Tja om man jämför med en regnmätare för 1200... :D
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jo men regnmätaren är en färdig produkt!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Precis, jag är helt klart beredd att betala mångdubbelt mer än material-kostnaden för en färdig "produktifierad" snömätare än en avståndsmätare.

Förvisso, en avståndsmätare kan man ha till mycket annat, men om man nu är ute efter just en snömätare. :D
The_donk

Inlägg av The_donk »

Jo men regnmätaren är en färdig produkt!
Ja minsann, det ser jag nu! Jag trodde det bara var en bytta med någon sorts tipp grunka...
jag undrade var det var för knäppgökar som betalar 1200 för en sådan, NU vet jag bättre

där ser man, man lär så länge man lever, det gäller bara att leva länge
Senast redigerad av The_donk den 06 maj 2008, 15:34, redigerad totalt 1 gånger.
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Ett norskt försök
http://voksenlia.net/met/snow.php

Och jag är nog tillräckligt insnöad :wink: för att betala några hundra för en färdig produkt som kan kopplas direkt till 1-wire...
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Nu är det snart höst, och dax för nya projekt...

Finns det chans att en snödjupsmätare med ultraljud skulle fungera?
Typ en sån här;
http://www.electrokit.se/givare-o-senso ... 1_41003619

Monterad under taket, med vinkel mot en stenplatta eller något på gräsmattan så att en så stor del av mätområdet på 6.4 meter används, och så kompenserar man för vinkeln vid mätningen....
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Hmm, en vacker tanke, men jag ser två problem med det:
Först, är den monterad i vinkel lär väl merparten av ljudet inte reflekteras tillbaka till mottagaren?
Om man löser problemet med returen på något vis så kvarstår väl problemet om den är monterad i vinkel, och skickar ut ljudet i en kon-form att det kommer vara en rätt stor skillnad i vinkel mellan den närmaste och mest avlägsna punkten, vilket kommer göra vinkel-korrigeringen "rätt" svår?

Fast jag gillar verkligen tanken. Det gör att man skulle kunna montera enheten på huset och mäta på en punkt mitt på gräsmattan eller liknande, vilket skulle innebära att problemet med drivor och liknande skulle bli mindre.

En laser-mätare skulle kanske fungera bättre, men absolut inte lika trevligt prismässigt...
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Dom hävdar att dom har relativt "spetsiga" ultraljudssensorer, så det borde funka, sen är reflektionen ett klart större problem.
Men det borde inte vara så otroligt omöjligt, om det skulle krävas en vinkelrät yta för att få vettiga reflektioner så skulle det inte bli många mätningar som blev rätt på typ robotar och annat som dessa sensorer är tänkta för.

Gillar inte bristen på information i databladet..
http://www.maxbotix.com/uploads/LV-MaxS ... asheet.pdf

Där verkar räckvidden för att detektera en 10 cm pinnne vara typ 10 fot, 3 meter, så 6.4 är nog en utopi.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Nja, den behöver nog inte vara vinkelrät, men i de flesta fall mäter man mot oregelbundna objekt, så vissa ytor är rimligt vinkelräta. Ett snötäcke bildar nog en rätt bra "spegel" för ultraljud, och infallsvinkel är ju som bekant detsamma som utfallsvinkel, så mängden ljud som skickas tillbaka blir nog rätt liten.

Hmm, det var ett rätt uselt datablad för denhär typen av frågor, men om man kollar på diagrammen så verkar strålen vara kring 60cm på lite avstånd. Det i sig är ju inte så illa, men den har ju 2,5cm upplösning, vilket inte är så bra för snö, så av flera orsaker vill man nog absolut vinkla den rätt hårt. Då blir ytan som den kommer att mäta på vara kring någon kvadratmeter eller mer. Förvisso, kan man anta att ytan är slät och man får medel-avståndet så går det ju utmärkt att räkna ut höjden, men om man inte kan garantera var någonstans på den ytan som mätningen sker blir det värre.
Råkar det exempelvis bli en liten snö-vall närmast sensorn, eller längst bort från sensorn antar jag att den påtagligt starkare reflektionen som kommer bli från den vinkelräta reflektionen kommer vara den mätpunkten som noteras av sensorn. Då skiter sig all form av uträkning.

Jag pysslade lite i ett tidigare liv med ett projekt där jag med en svepande laser försökte identifiera objekt på 20-30m avstånd, vilket visade sig vara betydligt knepigare än jag räknat med. Då har dock avståndsmätande lasrar *betydligt* trevligare egenskaper än ultraljudsmätare.

Fast egentligen, om man byggde en scannande laser som regelbundet gick över tomten kunde man både använda den för att mäta snödjup och att kontrollera att ungarna plockat undan leksaker från gräsmattan innan gräsklipparen ger sig ut...
Fan att man inte har en obegränsad budget. :)
The_donk

Inlägg av The_donk »

bump :)

hur har det gått, finns det någon färdig snödjupsmätare, nu 4 år senare?
Skriv svar