Alternativ när RPin inte bootar på sitt ordinarie SD

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Alternativ när RPin inte bootar på sitt ordinarie SD

Inlägg av flyvert »

Så var man där...
:(
... min första RPi och den jag lagt ned mest jobb på (1-wire, Apache, MySQL, m.m.) kan inte starta på sitt SD kort.
Den kan starta på andra kort; o andra RPi kan heller inte starta på detta kort (men sina egna)
-> Detta kort är defekt eller har skador på filsystemet

- Kortet (Transcend 32 GB från m.nu) har gått i ett halvår och felet uppstod efter en högst normal "shutdown -r 0" vilket jag gjort flera gånger förr, så jag tror inte det rör sig om ESD, etc.

- Kortet blev skapat från NOOBS_v1_2.zip och jag valde standard Raspian som OS.

- Windows 8 kan läsa FAT partitionen, men säger att den har fel (andra fullt bootbara kort ger samma fel dock)

Volume in drive K is boot
Volume Serial Number is C0E6-1BEB

Directory of K:\

2013-12-23 21:38 17 824 bootcode.bin
2013-07-26 12:50 142 cmdline.txt
2013-07-26 13:50 1 202 config.txt
2013-12-23 21:38 5 778 fixup.dat
2013-12-23 21:38 2 062 fixup_cd.dat
2013-12-23 21:38 8 811 fixup_x.dat
2013-12-23 21:38 3 113 896 kernel.img
2013-12-23 21:38 9 791 576 kernel_emergency.img
2013-12-23 21:38 2 513 844 start.elf
2013-12-23 21:38 480 056 start_cd.elf
2013-12-23 21:38 3 492 228 start_x.elf
2013-07-26 14:44 137 issue.txt
12 File(s) 19 427 556 bytes
0 Dir(s) 39 149 568 bytes free

- När jag jämför med andra kort (inte samma NOOBS dock) ser det inte likadant ut... fattas något uppenbart?

- I brist på andra idéer lät jag Windows 8 göra "repair", men det gav ingen skillnad förutom att Windows slutade klaga på kortet.

- Går det att lägga tillbaka saknade filer eller reparera ev defekt bootblock, etc utan att formattera?

- Hur mountar man enklast Linux partitionen från Windows 8 så att man kan försöka rädda filer?

Backup often, backup early... backar ut MySQL den sista i varje månad så krasch idag kom ju mindre lägligt, men jag är inte helt på noll rörande backuper.

Sista frågan; någon som varit med om samma resa och tagit andra försiktighetsåtgärder?

Jag tror mig ha hyffsat bra koll på saker, t.ex. hur man backar ut o tar in MySQL databaser - men man borde ju ha gjort en klon eller backup av HELA sitt SD-kort så att man hade något att falla tillbaka på istället för att tvingas köra in Raspbian från scratch igen... någon som gör det? Får man fråga hur?

Dödsrunan skrev den själv så fint kl 23:14
Dödsannonsen
Dödsannonsen
RIP

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
pixi
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Re: Alternativ när RPin inte bootar på sitt ordinarie SD

Inlägg av pixi »

Boota datorn med en livecd (linux ) då kan du kolla år filerna direkt

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
flyvert

Inlägg av flyvert »

Räddningen blev DiskInternals Linux Reader som kunde läsa EXT partitionen på SD kortet.

Gjorde några tafatta försök att få kortet bootbart genom att kopiera över filer från ett fungerade - men det var ju som att plantera ris på månen...

Fick tillbaka MySQL databasen, webservern, m.m. - håller som bäst på att kompilera om OWFS... :-)

Detta debacle kommer att skärpa till mina backuper; måste hitta på något sätt att dumpa ut hela SD kortet (o få tillbaka det) ifall även detta SanDisk Ultra skulle jävlas.

/f
gertlind
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av gertlind »

Jag kör min Raspberry från en hårddisk, använder endast kortet att boota från.
Det blire inget som skriver sönder kortet då om jag har förstått rätt.

Det finns massor av artiklar om det på nätet.
flyvert

Inlägg av flyvert »

gertlind skrev:Jag kör min Raspberry från en hårddisk, använder endast kortet att boota från.
Det blire inget som skriver sönder kortet då om jag har förstått rätt.

Det finns massor av artiklar om det på nätet.
Tack fann en på direkten; http://www.raspberrypi.org/forum/viewto ... 3&start=25

Hmmm... jag vill ju inte bränna fler amperé o ha mer rörliga delar än vad nöden kräver.
Sno ihop en extern USB med en liten SSD disk i kanske? Har en Intel 60 GB SSD liggande i en låda...
Ralle
Wannabe

Inlägg av Ralle »

Inga problem att göra backup av sitt SD kort, använnd bara win32diskimager.
http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/

Använder själv detta till min raspberrys som använnds som AirPlay enheter. Så kraschar något sd kort så kan raspberryn vara upp och rulla på ett par minuter med ett nytt sd kort.

Tänkte även jag köra ett 1 wire nätverk med en raspberry och kommer då ordna till allt mjukvarumässigt och sen ta en backup på det kortet så man slipper göra om allt från början vid en ev. krasch.
flyvert

Inlägg av flyvert »

Ralle skrev:Inga problem att göra backup av sitt SD kort, använnd bara win32diskimager.
http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/
Att behöva stänga ned & ta ut kortet till annan maskin känns inte som den ideala lösningen, men kanske vad nöden tarvar?

För tillfället backar jag ut min konfig + data med en skriptad filkopiering/tar och har ett hyffsat configskript med vilket jag återskapar de mjukvaror man behöver lägga in ifall man måste starta om med nytt SD-kort o image från http://www.raspberrypi.org/downloads.

Man kan drömma sig tillbaka när vi på firman jobbade med HP-UX som kom med IgniteUX som standard; med Ignite kunde man i princip backa upp körande operativsystem till DAT-tape, disk eller nätverk. Samtliga alternativen kunde göras bootbara - dvs kraschade datorn böt man disk och bootade på den i förväg skapade tapen, annan disk eller nätverk o drog tillbaka backupen.

Bilagor
Copyright © 1983-2001 Hewlett-Packard Company, all<br />rights reserved.
Copyright © 1983-2001 Hewlett-Packard Company, all
rights reserved.
ignite.png (40.71 KiB) Visad 4374 gånger
Skriv svar