Brass Liquid Solenoid Valve - 12V - 1/2 NPT

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
sepetdav
Wannabe

Brass Liquid Solenoid Valve - 12V - 1/2 NPT

Inlägg av sepetdav »

Hej!

Jag funderar på att kontrollera min bevattning med z-wave, någon som har någon erfarenhet med Brass Liquid Solenoid Valve - 12V - 1/2 NPT och någon z-wave enhet.

Anledningen till at jag har tittat på RGBW-controller - Fibaro FGRGB-101 är att, matar jag den med 12v så får enheten ström jag kan även mata "Brass Liquid Solenoid Valve - 12V - 1/2 NPT" med 12v styrström. Jag har även planer på att ansluta en Magnetic contact switch (door sensor) och två DS18B20+ och den sista kanalen för att skicka styr signal till min garageport.
Magnet sensor för att se om porten är stängd och temp sensorerna för att kolla temperatur i garage och fråd.
jaytee
Tar hemautomation på allvar

Re: Brass Liquid Solenoid Valve - 12V - 1/2 NPT

Inlägg av jaytee »

Har också tänkt tanken med bevattning via en sådan ventil. Har några kanaler över på en Fibaro RGBW som idag styr / dimmar 12v markbelysning (med Domoticz). Orkar den driva magnetventilen tro, 3A?

Har även funderat på att sätta styrda ventiler innan diskmaskin och tvättmaskin, strypa dessa när man inte är hemma eller på en off-delay när man sticker hemifrån med maskinen på.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
sepetdav
Wannabe

Inlägg av sepetdav »

Stömförbrukningen på 3A ska inte vara några problem. 3A vid 12V är bara 36W. Fibaro RGBW klarar 72W/kanal.
clafa
Wannabe

Inlägg av clafa »

Blev klar med mitt bevattningssystem nu precis innan kylan slog till. Tanken är att bevattning och gräsklippning ska ske helt automatiskt.

Använder mig av 3 st 1" solenoid magnet ventiler (3/4 tums hade säkert räckt också), och dessa är kopplade till 3 st Z-wave Everspring AN157 brytare.
http://www.ebay.com/itm/3-4-Brass-Elect ... 43cf4c83c2

Kör på 3 olika zoner för jag visste inte hur mycket tryck jag kunde få ut. Hade nog klarat mig med 2 men ju mer kontroll desto bättre.

Dessa 3 zoner har 5 st Gardena sprinklers som täcker upp en 760 kvm stor tomt.
http://www.gardena.com/se/water-managem ... re-os-140/

Allt ligger i min krypgrund så jag satte även dit en flood sensor för jag blev lite nojjig om något skulle springa läck där nere.

Styr det med Domoticz där en regn mätare och en jord fuktighets mätare bestämmer hur mycket vatten mattan behöver.

Allt gick på under 3000kr inklusive en extra utkastare. bara att vänta in sommaren.
:D
Bilagor
bevattning.jpg
Leloa

Inlägg av Leloa »

Bra lösning till bra pris! Har själv bevattning igång med 3 st rainbird 24v ventiler som styrs med fibaros fgs221, allt funkar bra (dock till högre kost..). Jag styr enbart på klocka och skulle vilja spara vatten när det redan är fuktigt i gräsmattan. Vilken regn o marksensor använder du och hur har du satt upp det?
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av sonnyboy »

Snyggt :)

Tror du kommer få en del kondens som kommer droppa ner på plastlocket och ge dig lite falsklarm på Flood Sensorn tyvärr.
Sånt här får en annan till att börja tänka, Det är ju ett tag kvar till sommaren, men det skulle vara kul att ha en färdig bevattnings plan till gräsmattan när sommaren kommer. Kanske ett par dimspridare i rabatten också när man ändå är i planeringsstadiet.
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
clafa
Wannabe

Inlägg av clafa »

Ja, jag funderade på om jag kanske måste isolera lite...

Marksensorn heter Imagintronix Soil någonting, och regnsensor är en Oregon PCR800.

Jag kommer mäta upp hur mycket vatten de olika spridarna släpper ut, och då få ut tiden jag behöver ha det på, för att nå 4mm/dygn. Innan jag slår på så kollar jag regnmätaren's historik och subtraherar om det behövs. Marksensorn vet jag inte än hur jag vill använda...
Skriv svar