Nätverksproblem

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
gostap
Gillar hemautomation
Kontakt:

Nätverksproblem

Inlägg av gostap »

Hej

Har ett nätverk enligt bifogade filen....men problem med det. Givaren som är rödmarkerad vill inte dyka upp.
Provat flera givare, kontakterat om, bytt Y-kopplingen, inget hjälper. Antingen läser den alla andra givare utom den eller så kommer ett meddelande om att 1-wire nätverket inte hittas. Kontakterat om och kollat alla kablar med nätverkstestare...är min konfiguration felaktig??
Bilagor
network.pdf
(9.81 KiB) Nerladdad 269 gånger
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Re: Nätverksproblem

Inlägg av CirruZZ »

Har du testat att sätta givaren på någon annan plats för att se att den funkar?

Om du kopplar bort allt annat utom ljust den röd markerade positionen, vad händer då?
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

Om rotering av givarna inte påverkar problemet (dvs det är inte individfel på en givare) är det snarare problem med "positionen" som du ritat i rött.

Är strecken skalenliga och bestående av samma kabel, eller har du annan tråd och geometri till "röd" givare?

Hur långt är varje segment i nätet?

Givartyp? Parasiterande eller strömförsörjd?

Använder du rätt kabel (2x2 partvinnad, t.ex. EKKX)?

Har du möjlighet att ta USB-adaptern till en bärbar eller flyttbar dator och kolla om du kan få upp "hela nätet" om du ansluter busmastern till någon "ända" istället för "mitt på"?
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
gostap
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av gostap »

flyvert skrev:Om rotering av givarna inte påverkar problemet (dvs det är inte individfel på en givare) är det snarare problem med "positionen" som du ritat i rött.

Är strecken skalenliga och bestående av samma kabel, eller har du annan tråd och geometri till "röd" givare?

Hur långt är varje segment i nätet?

Givartyp? Parasiterande eller strömförsörjd?

Använder du rätt kabel (2x2 partvinnad, t.ex. EKKX)?

Har du möjlighet att ta USB-adaptern till en bärbar eller flyttbar dator och kolla om du kan få upp "hela nätet" om du ansluter busmastern till någon "ända" istället för "mitt på"?
Hej Strecken är inte skalenliga, varje segment mellan givarna är från 5-12m, givarkablarna är ca 1meter.
Givarna standar DS18B20. Strömförsörjt geno USB adapter. Rätt kabel.

Provade lite inatt, helt plötsligt hoppar den igång...Givare som inte funkat där innan? Ser ni några svagheter i min konfiguration?

Tacksam för alla svar på mina frågor so far... :)
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

gostap skrev:Ser ni några svagheter i min konfiguration?
Mitt eget nät skiljer inte mycket från ditt i antal givare o längd men jag har min busmaster (Raspberry Pi) i en ända o inte på mitten.

Vid ren likspänning (DC) är det inte mycket annat att tänka på än kabelarean o spänningsfallet. Till slut har du tappat för mycket spänning o det du driver slutar att fungera. Men nu är det inte 10-15 lysdioder som skall strömförsörjas...

1-wire är en databus där kommunikationen är beroende av att sändare o mottagare uppfattar pulserna som skickas, dvs det är en växlande spänning (AC, inte 240v 50hz men 5v "upp o ner") som skickas. I kablar, skarvar, mm finns en kapacitans som fungerar som en kondensator o som förvränger pulserna. Till slut känns inte pulserna igen av mottagaren o det blir fel.

För att minimera förvrängningen är det flera saker att tänka på:
- rätt kabel (partvinnad)
- rätt terminering (bra kontakt, etc)
- rätt geometri (rak buss dvs inte stjärna eller träd), korta ben till givarna

Varje avsteg minskar prestandan - till slut fungerar det inte.

Läs gärna här: http://www.maximintegrated.com/app-note ... mvp/id/148

- Har du provat annan busmaster?
- Levereras tillräcklig ström från USB-porten (500mA enligt standarden skall räcka mer än väl, men får du ut det som stickan vill ha)?
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
gostap
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av gostap »

Har försökt dra det enligt rekommendationer, men ibland får man ju göra avvikelser :) p.g.a. fysiska begränsningar.. Tänker då på min stjärnkoppling. hursom, verkar funka stabilt nu...
Skriv svar