Hej.
Lite oförstående ang. hur räknaren fungerar. Låt säga att räknaren börjar på noll och så "duttar" jag +5 och signal mot varandra så att den räknar. Varför har räknaren sen när jag läser av den igen ökat med dryga 100 talet? borde den inte bara öka med 1 för varje kontaktering?
När du för ihop trådarna blir det inte en 100%ig kontakt på en gång utan ytorna studsar mot varandra vilket gör att signalen fladdrar och räknaren i vissa situationer räknare detta fladder.
Dessa studsar (eng: bounce) är ett mycket välkänt problem när mekansika kontakter används för att styra digitala kretsar.
Räknaren har en inbyggd avstudsare, men den fungerar inte helt perfekt.
ok, ja det varkar fungera bättre nu när jag kör genom regnmätaren, och inte sluter kretsen förhand.
Hur brukar ni göra när ni läser av? Kan man nollställa räknaren vid varje avläsning och därmed bara logga hur mycket det har regnat dom senaste typ 5 min, eller slänger man bara in aktuellt värde i databasen och räknar ut diff senare när man ritar digram m.m....
isocron skrev:ok, ja det varkar fungera bättre nu när jag kör genom regnmätaren, och inte sluter kretsen förhand.
Hur brukar ni göra när ni läser av? Kan man nollställa räknaren vid varje avläsning och därmed bara logga hur mycket det har regnat dom senaste typ 5 min, eller slänger man bara in aktuellt värde i databasen och räknar ut diff senare när man ritar digram m.m....
Man ska kunna nollställa minnet men jag har inte lärt mig hur än.
Precis som du säger.. det är så man gör.
Läser av räknaren och kollar hur mycket värdet ökat sedan förra avläsningen.
Hur långt klarar räknaren att räkna innan minnet är fullt. Vad är maxvärdet? Har kört räknaren på min elmätare i ett par dagar och är redan uppe i 128000.
Man nollställer räknaren genom att göra den strömlös, alltså ta bort batteriet och koppla bort den från datorn om du har en usb adapter som ger 5v ut.
Reine skrev:Hur långt klarar räknaren att räkna innan minnet är fullt. Vad är maxvärdet? Har kört räknaren på min elmätare i ett par dagar och är redan uppe i 128000.
Man nollställer räknaren genom att göra den strömlös, alltså ta bort batteriet och koppla bort den från datorn om du har en usb adapter som ger 5v ut.
Det är väl några miljarders miljarder om jag inte har helt fel.