L298 med två DC-motorer (på RPi)

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: L298 med två DC-motorer (på RPi)

Inlägg av supportM »

Hur mycket/länge kör du motorerna? Vi ska ta och testa lite här på vårt kort, men så vi vet hur länge vi behöver köra.

Kickstarter-motorn såg rätt fräck ut, men antar att du ska ha nåt mindre?

Vi testkörde med våra motorer i lite olika belastning och avslutade med att luftköra den i 100 sekunder, därefter såg det ut så här vid värmemätning:
Flir flir :)
Flir flir :)
FLIR0140.jpg (178.58 KiB) Visad 7341 gånger
Ingen större fara, som synes. Kör du 6xAA? För då är det 9V, inte 12V. :)
// Officiellt supportkonto för m.nu
gregoff
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av gregoff »

supportM skrev:Hur mycket/länge kör du motorerna? Vi ska ta och testa lite här på vårt kort, men så vi vet hur länge vi behöver köra.

Kickstarter-motorn såg rätt fräck ut, men antar att du ska ha nåt mindre?

Vi testkörde med våra motorer i lite olika belastning och avslutade med att luftköra den i 100 sekunder, därefter såg det ut så här vid värmemätning:
FLIR0140.jpg
Ingen större fara, som synes. Kör du 6xAA? För då är det 9V, inte 12V. :)
Vid tillfället körde jag inga motorer (jobbar fortfarande med kommunikationsprylar Mellan Pi -> 3G -> Server -> Mobil

Jag stoppade i 6xAA 1,5V (köptebatterier, ej laddbara). Antar att kretsar blir rätt varma och att jag överreagerar ;-)

Jag kommer att testa köra med 2 st http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 6-v-p36207 som klarar upp till 6 V var. Till detta kommer jag att använda mig av en 12V blyackumelator (ska bara mäta lite i skrovet först innan jag köper).
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Ah. Ja temperaturen låg rätt stabilt runt 50 grader i alla fall, så inget att oroa sig för.

Kickstarter-motorn är för övrigt väldigt mycket kraftfullare. Men de använder den ju bland annat för att driva en surfingbräda med en massa prylar på. Antar att ditt projekt är lite mindre. Hur som helst får du väl prova dig fram, vi har ju inte gjort något sådant. Vore dock kul om du dokumenterar det hela, även problemen du stöter på! :)

//Jonas, m.nu
gregoff

Inlägg av gregoff »

supportM skrev:Ah. Ja temperaturen låg rätt stabilt runt 50 grader i alla fall, så inget att oroa sig för.

Kickstarter-motorn är för övrigt väldigt mycket kraftfullare. Men de använder den ju bland annat för att driva en surfingbräda med en massa prylar på. Antar att ditt projekt är lite mindre. Hur som helst får du väl prova dig fram, vi har ju inte gjort något sådant. Vore dock kul om du dokumenterar det hela, även problemen du stöter på! :)

//Jonas, m.nu
Håller faktiskt på att skapa en gratis wordpress blogg (orkar inte koda längre) just för detta, så jag postar en länk här sen.

Kort fråga ang. output på motorkortet... Matar den ut upp till 6 V per kanal eller är det 12? Ska kolla vidare på motorer, tror att dom jag köpt är för klena. Har läst att vissa använt en ballast på upp till 4 kg för den kärran som jag ska bygga.

Återigen jag vet att ni inte kan svara på motorer, utan det är outputen från kontrollerkortet jag undrar.
gregoff

Inlägg av gregoff »

Bloggen är skapad!

kika på http://battlepi.wordpress.com om ni är sugna på att se hur det hela fortskrider. Orkar ni inte hålla koll på när uppdateringar kommer så kan ni följa @itaptweet på twitter.

Btw, så undrar jag fortfarande över hur många volt och ampere som går ut ifrån resp. motorkanal ;-)
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Enligt utsago (Google) ska ett AA-batteri ligga runt 50 mA vid "typisk" belastning. Hur mycket det kan skicka ut som mest har jag ingen aning om. Läste 2A nånstans men vet inte om det stämmer (skulle det gå skulle ett 2000mAh-batteri ta slut på 1h, min första digitalkamera tog slut på 2xAA @ 1800 mAh efter ~8 bilder med blixt så det kanske är möjligt...). Sen försvinner lite till Raspberry Pi:n också, men vet inte hur mycket.
Jag mätte spänningen på motorerna och den låg på ca. 4V när inspänning till kontrollern var 8V. Låter ju troligt, att det blir hälften på varje ungefär.

Har kikat in på bloggen, när du är färdig med projektet kanske vi kan länka till den från m.nu så kan andra få inspiration ;)
Vi har ju uppdaterat hemsidan lite nu, främst inne på produkterna. Här ser du hur det ser ut, din blogg skulle kunna länkas under Guider-fliken:
https://www.m.nu/dator-raspberry-pi-mod ... p-567.html
Och apropå problemet med att du inte har fast IP, det går inte ha en dynDNS? Om No-IP:s uppdateringsmjukvara finns till Linux borde man kunna göra så.
gregoff

Inlägg av gregoff »

supportM skrev:Enligt utsago (Google) ska ett AA-batteri ligga runt 50 mA vid "typisk" belastning. Hur mycket det kan skicka ut som mest har jag ingen aning om. Läste 2A nånstans men vet inte om det stämmer (skulle det gå skulle ett 2000mAh-batteri ta slut på 1h, min första digitalkamera tog slut på 2xAA @ 1800 mAh efter ~8 bilder med blixt så det kanske är möjligt...). Sen försvinner lite till Raspberry Pi:n också, men vet inte hur mycket.
Jag mätte spänningen på motorerna och den låg på ca. 4V när inspänning till kontrollern var 8V. Låter ju troligt, att det blir hälften på varje ungefär.

Har kikat in på bloggen, när du är färdig med projektet kanske vi kan länka till den från m.nu så kan andra få inspiration ;)
Vi har ju uppdaterat hemsidan lite nu, främst inne på produkterna. Här ser du hur det ser ut, din blogg skulle kunna länkas under Guider-fliken:
Och apropå problemet med att du inte har fast IP, det går inte ha en dynDNS? Om No-IP:s uppdateringsmjukvara finns till Linux borde man kunna göra så.
Tack för svar!

Länkning är bara att köra på om ni vill!

En Dyndns skulle bara hjälpa delvis. Ip-numret man får tilldelat (i detta fallet) är delat med många andra så man kommer inte hela vägen fram ändå. Inkommande anslutningar fungerar helt enkelt inte alls i och med att ingen port är forwardad till mitt sim-kort. Jag kommer runt problemet om jag t.ex. tar mitt Telia abonnemang (som får ett helt eget ip) men att ta ett helt abonnemang för en sånhär sak känns lite overkill.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Jaha!
Vad bökigt... ja då måste du ha en mellanhand. Det kommer ju dock öka fördröjningen lite, men det kanske inte är så stort problem.
Lägger in en länk till din blogg idag, så den bör vara länkad senast imorgon :)

Om du vill se bra statistik över besök till bloggen kan du installera pluginen "kStats", vilken vi använder på våran blogg ;)
gregoff

Inlägg av gregoff »

supportM skrev:Jaha!
Vad bökigt... ja då måste du ha en mellanhand. Det kommer ju dock öka fördröjningen lite, men det kanske inte är så stort problem.
Lägger in en länk till din blogg idag, så den bör vara länkad senast imorgon :)
Har gjort lite tester och fördröjningen kan ibland få upp till 1000-1500 ms (mobil -> server -> 3G dongel på RPi) men mestadels är det så gott som realtid.

Men i detta fallet kommer det inte spela så stor roll i och med att det är ett slagskepp jag bygger och inte en racingbåt. Lägger upp lite video på bloggen när jag kopplat klart och testat lite mer.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Okej!
Nu ligger din blogg länkad bland guiderna inne på RPi Model B och B+ :)
gregoff

Inlägg av gregoff »

supportM skrev:Okej!
Nu ligger din blogg länkad bland guiderna inne på RPi Model B och B+ :)
Mycket trevligt!

Kommer att komma en kort video där man ser motorerna snurra utefter vad man gör i GUI't
gregoff

Inlägg av gregoff »

gregoff

Inlägg av gregoff »

Då var första riktiga hindret på plats.

När jag ändrar hastigheten för snabbt så bootar Raspberryn om. Jag antar att när batteriet inte är precis nyladdat så hinner kondensatorerna på Raspirobot kortet inte med helt enkelt (och därmed inte ge Raspberryn tillräckligt med ström)?

Någon som har något tips? Funderar på om jag ska koppla in en egen strömförsörjning som bara är till för Raspberryn. Hur ska jag koppla detta i så fall? Det står explicit att man inte får ge Raspberryn ström via USB om extern ström via Raspirobot-kortet är inkopplat.

Annars kanske ett alternativ är att ha en extern USB-hubb med egen strömförsörjning? Vet dock inte om detta skulle lösa problemet.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Aj då, det var ju inget vidare.
Kanske blir svårt med den lösningen då, såvida du inte programmatiskt kan begränsa hur snabbt hastigheten ökar.
Men visst hade du ett L298-kort också? Det går ju köra med ett sånt tillsammans med en UBEC som jag beskrev tidigare. Vill man vara säker på strömförsörjningen till Pi:n finns något som heter "UPiS", vilket är en UPS för RPi. Till denna hör ett separat batteri också, så du kan ha UPiS ovanpå och UBEC:en ansluten till MicroUSB-porten (UPiS tar över om UBEC:en inte tillhandahåller nog med ström).
Frågan är ju dock, om vår UPiS har den förlängda GPIO-headern, för det kommer du behöva. Kollar på det imorgon!

Kanske går att kombinera dessa saker på nåt annat sätt också, UPiS kanske funkar med RRBv2 t.ex.
Du kanske kan googla lite så länge :)

EDIT: UPiS ska tydligen funka på Model B+ också, men verkar som man kan behöva ha en förlängd header. Krångel. :P
Ja ja, kollar på det imorgon och återkommer med besked.
gregoff

Inlägg av gregoff »

supportM skrev:Aj då, det var ju inget vidare.
Kanske blir svårt med den lösningen då, såvida du inte programmatiskt kan begränsa hur snabbt hastigheten ökar.
Men visst hade du ett L298-kort också? Det går ju köra med ett sånt tillsammans med en UBEC som jag beskrev tidigare. Vill man vara säker på strömförsörjningen till Pi:n finns något som heter "UPiS", vilket är en UPS för RPi. Till denna hör ett separat batteri också, så du kan ha UPiS ovanpå och UBEC:en ansluten till MicroUSB-porten (UPiS tar över om UBEC:en inte tillhandahåller nog med ström).
Frågan är ju dock, om vår UPiS har den förlängda GPIO-headern, för det kommer du behöva. Kollar på det imorgon!

Kanske går att kombinera dessa saker på nåt annat sätt också, UPiS kanske funkar med RRBv2 t.ex.
Du kanske kan googla lite så länge :)

EDIT: UPiS ska tydligen funka på Model B+ också, men verkar som man kan behöva ha en förlängd header. Krångel. :P
Ja ja, kollar på det imorgon och återkommer med besked.
Om vi backar tillbaka till L298. Jag är lite osäker på hur jag ska koppla detta (rent el-mässigt). Koden tror jag att jag fixar (antar att det är reguljära PWN signaler som man kan skapa via t.ex. Servoblaster är det som gäller?).

Jag har som bekant en strömkälla på 12V. Jag har två motorer som klarar 6V (max 7.2V) vardera. Det räcker inte att bara ge 5V till varje motor utan jag måste upp till 6V (allra helst 7.2V). Strömmen till RPi kopplar jag helt separat. Hur kopplar jag in batteriet och RPi in till L298?

Kommer jag inte upp i 6-7.2 V så kommer motorerna helt enkelt inte att snurra tillräckligt fort.

Personligen gissar jag att jag kommer få ut antingen 12V eller 6V per port, men vågar inte gissa. Om jag bara vet vad som kommer ut så kan jag anpassa min mjukvara därefter. Dock är jag fortfarande orsäker på hur allt ska kopplas.
Skriv svar