Dålig räckvidd på Z-wave?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
rschneberger
Wannabe

Dålig räckvidd på Z-wave?

Inlägg av rschneberger »

Hej,
Jag har en Aeon Z-stick S2 som jag håller på att utvärdera tillsammans med en Vision ZD2102 och en Phillio PSM02 samt en brytare från Aeon (AEO_MES).
Jag upplever problem med räckvidden i systemet.

Mellan min USB-sticka och min Phillio PSM02 är det 8m med en tunn trävägg mellan och där är det aldrig några problem med anslutningen.
Mellan min USB-sticka och min ZD2102 är det ca 10m och där fladdrar det betänkligt. Ofta tappar jag kontakten med ZD2102 och om jag stänger en mellanliggande dörr (finns mellan USB-stickan och ZD2102) så upphör kontakten helt.
Ytterligare 2 meter bort, inne i min elcentral så finns min brytare AEO_MES och den får jag aldrig synlig i nätet, om jag itne flyttar min USB-sticka åtskilliga meter närmare elcentralen.

Alla enheter är parade till nätet genom att gå runt med USB-stickan och inkludera enheterna med USB-stickan bredvid respektive enhet, och där har jag fått allt att fungera.

Ni som har mer erfarenhet, vilka avstånd ska jag kunna räkna med? 10m med nästan fri sikt( signalen måste ta sig 45 grader runt ett vägghörn i trä) inomhus känns lite dåligt.
Jag ska montera några sensorer och två brytare "på vägen" mellan min USB-sticka och elcentralen, kommer det att hjälpa upp min signal eller måste jag anvädna dedikerade repeatrar för det?
Borde inte brytaren i elcentralen kunna prata vidare med nätet då min ZD2102 väl syns? Avståndet dom emellan är ju endast 2 meter.

mvh //Ricky
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Dålig räckvidd på Z-wave?

Inlägg av elf98 »

Under optimala förhållanden vid fri sikt, inga störningar och mycket tur räckvidden nå 30m.

Inomhus är räckvidden normalt 5-10 meter.

Alla enheter med fast spänningsmatning agerar repeaters i nätet. Sätter du fler brytare i nätet kommer problemen sannolikt att försvinna helt.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar