JayJay skrev:Intressant att höra hur du gjort men det verkar lite mer komplicerat än vad jag hoppades att det skulle behöva bli. Förstår jag dig rätt att det är temperaturdifferensen på sekundärkretsen som du mäter? Hur får du fram dessa värden och vilken noggrannhet har du i jämförelse med fakturan från elbolaget?
Jag loggar ett antal olika temperaturer i MySQL o ritar grafer med PHP och JavaScript (Flot). Från värmeväxlaren blir det primär ut/in o sekundär ut/in med WebIQs 1-wiregivare i aluminiumkropp som har ett "urtag" för att sitta mot ett rör.

- Temperaturer - 3 månader
- 2014-10-15 07-24-10.png (246.17 KiB) Visad 131810 gånger
I bilden ser man tre "stadier":
Före augusti: endast beredning av tappvarmvatten
Augusti-september: beredning av tappvarmvatten + radiatorvärme under natten
Oktober o senare: konstant radiatorvärme
Zoomar man in på dygnsnivå kan man se tappvarmvattenberedningen som små/korta sänkor på fjärrvärmereturen.

- Temperaturer - 1 dygn
Jag loggar inte den beräknade förbrukningen, men jag har lagt upp den på "hemsidan" så att man får en fingervisning hur mycket taxametern rullar... :-/

- Hemsida
- 2014-10-15 07-33-08.png (52.18 KiB) Visad 131810 gånger
Formeln för förbrukningen finner du om du söker på mina trådar drygt ett år tillbaka. Typ (sekundär ut - sekundär in) * korrigeringsfaktor = beräknad effekt.
Korrigeringsfaktorn löser du ut genom att läsa av verklig förbrukning på debiteringsdosan o stoppa in i formeln.
Har inte jämfört med fakturan då jag inte tycker att uppmätta temperaturer ligger tillräckligt nära de debiteringsdosan visar (den har ju givarna i "sänkrör" inne i vätskeströmmen) plus hyfsad kännedom om flödet på primären. Min temporära lösning hanterar ju inte tappvarmvattnet (som inte ger nån indikation på radiatorvattentemperaturen på sekundärsidan).
Har gett mig fn på att greja ett IR interface!
Har visserligen monterat en webkamera som filmar displayen på debiteringsdosan men har inte orkat fixa teckentolkningen som nån vänlig själ la ut här i forumet.