Mäta fjärrvärmeförbrukning

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
JayJay
Wannabe

Mäta fjärrvärmeförbrukning

Inlägg av JayJay »

Siktar på att skaffa ett z-wave system. Utöver elförbrukning vill jag även mäta förbrukning av fjärrvärme.

Någon som harerfarenheter? Går det att använda utrustningen för el-mätning från NorthQ? Jag har en fjärrvärmemätare från Landis Gyr som jag tror är utrustad med IR-dioder...
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Mäta fjärrvärmeförbrukning

Inlägg av flyvert »

JayJay skrev:Någon som har erfarenheter? Går det att använda utrustningen för el-mätning från NorthQ? Jag har en fjärrvärmemätare från Landis Gyr som jag tror är utrustad med IR-dioder...
Sitter med en liknande utmaning; att avläsa min Kamstrup Multical 401 som även den har det standardiserade IR-interfacet (dock inte IrDA kompatibelt tror jag).

Det finns IR <-> RS232- o USB-puckar att köpa för dem som har kontakter... Tror mig ha läst mig till att man behöver bara skicka typ CR el LF så dumpar den alla register som svar å det är bara att avkoda ackumulerad/momentan förbrukning, temperaturer, flödesmängd, etc!

Problemet verkar vara att få tag på en sån där puck (som faktiskt sitter fast med magnet) eller göra en egen.

För tillfället mäter jag temperaturerna o bildar ett approximerat värde med antagandet att flödet i sekundärkretsen är konstant (min cirk. pump) - det blir väl sisådär bra... vill nog ha debiteringsdosans värden in i min Raspberry.
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
JayJay
Wannabe

Inlägg av JayJay »

Intressant att höra hur du gjort men det verkar lite mer komplicerat än vad jag hoppades att det skulle behöva bli. Förstår jag dig rätt att det är temperaturdifferensen på sekundärkretsen som du mäter? Hur får du fram dessa värden och vilken noggrannhet har du i jämförelse med fakturan från elbolaget?
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

JayJay skrev:Intressant att höra hur du gjort men det verkar lite mer komplicerat än vad jag hoppades att det skulle behöva bli. Förstår jag dig rätt att det är temperaturdifferensen på sekundärkretsen som du mäter? Hur får du fram dessa värden och vilken noggrannhet har du i jämförelse med fakturan från elbolaget?
Jag loggar ett antal olika temperaturer i MySQL o ritar grafer med PHP och JavaScript (Flot). Från värmeväxlaren blir det primär ut/in o sekundär ut/in med WebIQs 1-wiregivare i aluminiumkropp som har ett "urtag" för att sitta mot ett rör.
Temperaturer - 3 månader
Temperaturer - 3 månader
2014-10-15 07-24-10.png (246.17 KiB) Visad 131810 gånger
I bilden ser man tre "stadier":
Före augusti: endast beredning av tappvarmvatten
Augusti-september: beredning av tappvarmvatten + radiatorvärme under natten
Oktober o senare: konstant radiatorvärme

Zoomar man in på dygnsnivå kan man se tappvarmvattenberedningen som små/korta sänkor på fjärrvärmereturen.
Temperaturer - 1 dygn
Temperaturer - 1 dygn
Jag loggar inte den beräknade förbrukningen, men jag har lagt upp den på "hemsidan" så att man får en fingervisning hur mycket taxametern rullar... :-/
Hemsida
Hemsida
2014-10-15 07-33-08.png (52.18 KiB) Visad 131810 gånger
Formeln för förbrukningen finner du om du söker på mina trådar drygt ett år tillbaka. Typ (sekundär ut - sekundär in) * korrigeringsfaktor = beräknad effekt.
Korrigeringsfaktorn löser du ut genom att läsa av verklig förbrukning på debiteringsdosan o stoppa in i formeln.

Har inte jämfört med fakturan då jag inte tycker att uppmätta temperaturer ligger tillräckligt nära de debiteringsdosan visar (den har ju givarna i "sänkrör" inne i vätskeströmmen) plus hyfsad kännedom om flödet på primären. Min temporära lösning hanterar ju inte tappvarmvattnet (som inte ger nån indikation på radiatorvattentemperaturen på sekundärsidan).

Har gett mig fn på att greja ett IR interface!
Har visserligen monterat en webkamera som filmar displayen på debiteringsdosan men har inte orkat fixa teckentolkningen som nån vänlig själ la ut här i forumet.
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Användarvisningsbild
JohWin
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av JohWin »

Utvecklingen av värmemätare idag gör att de flesta tillverkarna har wireless mbus på sina nya mätare. Det vore praktiskt om det gick att kommunicera med wireless mbus från zwave-produkter. Jag har ännu inte hitta ett sätt att göra det på.

Är det någon som vet?
Skriv svar