rolper skrev:Tack för applåderna, det värmer!

Men anledningen till att skriva egen kod var närmast lathet. Provade att installera phpOCR-0.0.3 medan jag försökte få igång teckentolkningen, men den var väldigt känslig på kontrast mellan tecken och bakgrund, så jag orkade inte fortsätta utan gick tillbaka till den egna php-koden. Jag har OCR-programpaketet installerat på raspen och borde kanske ge det en chans till. Men eftersom bilden av mätaren är fix behöver jag bara testa på vissa pixlar.
Hoppas du fortfarande läser denna tråd rolper.
Efter några kvällars mixtrande med en gammal HD webkamera som inte RPin gillade kör jag nu en Logitech C270 med enbart RPins inbyggda USB strömförsörjning.
Hittade hur man fokuserar om en webkamera (faktiskt en C270) på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=v-gYgBeiOVI
Sen har jag tillverkat en rad med 3 lysdioder som jag placerat i underkant och som jag kör på ytterst låg effekt (under 2 mA om mitt 200 SEK instrument från Klas-I-Sjön visar rätt, skall mäta upp det med en kalibrerad Fluke som jag har på jobbet nån dag framöver)
Har inte färdigställt nån jigg som håller kameran o dioderna stadigt så att dom inte ruckas om man öppnar dörren o skall kolla nån parameter i styrningen eller det ständigt sjunkande radiatorkretstrycket...

.
Jobbar parallellt med att färdigställa en softbox av plast från en dunk men lessnade då uppfinnarjockeandan sjunker ju mer man dunkar huvet i väggen med samma problem.
Just nu sitter kameran med typ gummisnodd o lysdioderna hänger o slänger vilket ger en fullt läsbar men i övrigt ganska kass bild.
För att rensa huvet gav jag min in på att hitta bildmanipuleringsverktyg då jag i slutändan önskar köra OCR baserad avläsning (även om rolpers pixelräknande såg rätt skoj ut) för att hantera att kameran skulle röra på sig nån millimeter - delar av innehållet i skåpet går ju från 80+ grader mitt i vintern till nästan kallare än rumstemp på sommaren när man inte tappar varmvatten.
På 90-talet när jag pluggade testade jag lite olika verktyg, tex. ett som hette typ PNM/PBM tools på Solaris o BSD.
Sökte lite o råkade på ImageMagick som hade spår av dessa bibliotek o som jag drog hem på test.
ImageMagick verkar ganska potent o jag provade på att skärpa till bilden (har inte gett upp att fokusera o belysa rätt, men vill förbereda för OCR som kommer i nästa steg)
$ convert original.jpg -sharpen 0x3 sharpen3.jpg

- Original
- original.jpg (22.96 KiB) Visad 11033 gånger

- Efter "-sharpen 3"
- sharpen3.jpg (25.94 KiB) Visad 11033 gånger
Känns som om jag gnetar på lite mer så kommer jag snart att kunna ha en helt svart-vit bild med enbart siffrorna på. phpOCR bör kunna tolka det bra (iaf går det skitbra att tolka en bild jag skapat med mspaint.exe o en LCD font jag hittade på nätet)
/f