Jag har löst min loggning av pellets-skruven med en microbrytare som blir intryckt vid vardera varv. Det fanns en befintlig skruv på axeln som trycker in brytaren.
Från början lödde jag in en kabel till en stor gammal miniräknares plus knapp. Jag tryckte en 1:a på räknare och så började skruven trycka på + och + för vardera varv. Räknare stegade upp!
Men det var ju omständligt att sedan logga till excel och föra statistik!
Så version två blev en Arduino, nätverksansluten, som loggade skruven till en websida. Problemen kom såklart när det blev strömavbrott eller annat fel på Arduino, eller när jag bytt/utvecklade programvaran, eller websidan strulade. Den tappade räkningen.... Hade dessutom en kabel tvärs igenom halva källaren in i arbetsrummet där Arduinon var, kabeln delade på skruvräknare och 1-wire nätet.
Version tre är nu en egen Arduino vid pannrummet som bl.a. loggar skruven, sparar vardera varv i eeprom och sänder varvräknaren trådlöst vida 433Mhz sändare till mottagaren som är i arbetsrummet. Nu fukar det mycket bättre, även om server eller mottagararduino inte är igång så räknar arduinon på vid pannrummet. Dock missar den något varv i veckan, troligtvis beroende på att arduinon har lite mycket att göra ibland, den har även 3st DS18B20 sensorer att läsa av och skicka via 433Mhz sändarna. Sedan loggar jag också elmätaren med samma arduino, funkar mycket bra, på en månad skilde det ca 500 wh mot elmätarens siffror och mina, antagligen eftersom elmätaren bara har kilo watt upplösning och jag watt upplösning...
För övrigt är det lite busenkelt att spara alla varv som loggas i eeprom, eftersom mitt skruvs sönder efter ca 100000 förändringar, och det är för mig ca 4 ton, knappt ett års förbrukning. Så jag har fått ordnat så att jag förflyttar adressen i eeprom på ett lagom smart sätt.
Bifogar en graf som jag får ut. Intressant att se hur pelletsförbrukningen ändras med temperatur ute och med varmvattenförbrukning.
Nåja det var ju inte svar på din fråga kanske, men lite erfarenheter från min sida.