Hej!
Hur har ni med DS18B20 sensorer löst det med inkapsling och placering.
Jag upplever mina DS18B20 sensorer som ganska skakiga och svajiga vad gäller temperaturen ute.
Inne är de stabila men ute sjunker de och stiger flera grader.
Nu är det bara krymplsang eller smältlim över dem och sedan sitter sensorerna ute utan mer skydd. En på baksidan huset (norrut) där det är skugga stor del av tiden och en på västra sidan huset för att kompensera när det kan komma sol på den norr.
Jag misstänker att de är känsliga för varmare och kallar vindar.
Även när solen ligger på tycks hela sluttningen huset står på blir varmare, även fast sensorn är i skugga.
När jag nu har två sensorer ser jag att de följs åt väl. Den på norra delen är nästan alltid ca 1 grad varmare.
Sedan är sensorerna bara ca 1 meter över mark och kanske för nära huset.
Jag ska bygga någon form av skydd till dem (typ weatherbox) och placera dem längre ut.
Men ska man även placera sensorn i t.ex. ett metallrör eller dyl för att få viss tröghet, eller är det bara dumt?
Ser att andras kurvor är mycket jämnare...
Sedan är det också knepigt att det alltid är varmare där jag bor i utkanten av byn mot skogen, ner vid Ångesjön är det ofta flera grader kallare.
Här är min sida:
http://www.temperatur.nu/ange.html
Jag har nyligen börjat rapporterat hit, men loggat panntemperatur och pelletsförbrukning m.m. nu för andra året.