Fibaro universal sensor

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
Tranceblast
Wannabe

Fibaro universal sensor

Inlägg av Tranceblast »

Hej,

Nu kommer jag med en lite jobbig fråga :) Det är såhär att jag har försökt att ansluta fibaro universal sensor till mitt hemlarm (Se bild) men jag fick inte det till att fungera så jag ställde frågan i ett forum och jag fick som svar att det inte gick att styra utgångarna på fibaro sensorn med zipaboxen för att sensor var beroende av ingången :( Nu ställer jag frågan till er proffs :) Vad och hur kan jag koppla på ingången till fibaro sensorn för att trigga mitt larm. Skulle vilja sätta upp regler i zipaboxen så om vissa sensorer triggas eller vissa brytare är på/av så ska dem trigga utgången på fibaro sensorn. Har hört att man kan använda sig av puckar och reläer men jag vet inte hur.

Tack på förhand!
Bilagor
attachment-1.jpeg
attachment-1.jpeg (68.2 KiB) Visad 198200 gånger
Tranceblast
Wannabe

Re: Fibaro universal sensor

Inlägg av Tranceblast »

Kan det fungera?
Bilagor
larm.v.1.jpg
jaytee
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av jaytee »

Frågan är hur ingången Z1 funkar. Utgångarna på Fibaron är potentialfria kontakter.
Tranceblast
Wannabe

Inlägg av Tranceblast »

Jag antar att Z är potentialfri för sluter jag mellan Z och GND så börjar larmet låta. Jag fick även höra igår att Philio brytaren gick att köra 24v och att den hade potentialfria utgångar. Det framgår dock inte av manualen hur man kopplar philion
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Manualen som följer med philion är bättre än de som finns online. I praktiken finns det en COM-terminal till utgångarna. Ansluts COM-terminalen till 230V så matas 230V ut på utgångarna när de är aktiva. Om du ansluter COM-terminalen till GND från ditt larm kan du trigga Z-ingången.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Tranceblast
Wannabe

Inlägg av Tranceblast »

Tack, detta får testas! :)

En annan sak angående denna fibaro sensor, Måste den kolla status på input så ofta? Kollar man händelserna på input 1 så står det "false" mellan 30 minuter och 2 timmars intervall.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Öka polling intervall. Kör du HC2 är det trassel med polling intervall i senare firmware dock.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Tranceblast
Wannabe

Inlägg av Tranceblast »

Som nybörjare, hur gör man det i zipaboxen? :)
mathias
Wannabe

Inlägg av mathias »

Hej,
Håller också på att titta hur jag kan koppla in fibaro universal sensor på befintligt larm och tänkte höra hur det hade gått med detta och vilka funktioner som du fångar upp till din zipabox?

Hade själv funderat på att koppla in den mellan magnetkontakterna centralt för att få reda på om dörrar/fönster är öppna eller stängda, men det kanske inte fungerar?

//Mathias
Tranceblast
Wannabe

Inlägg av Tranceblast »

Jag la ner fibaro och använde mig av denna varianten http://www.automatiserar.se/tavlingsbid ... itas-larm/ fast i stället för reläer och den röda plastbiten så använde jag mig av 2st http://aeotec.com/z-wave-sensor/47-mult ... anual.html där jag öppnade sensorerna och satte kabel på ljussensorn så jag kan få reda på när det är bortakopplat och när skalskyddet är på.
Skriv svar