Pelletsförbrukning

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Pelletsförbrukning

Inlägg av flyvert »

mrxswe skrev:Har 1wire och elräknarkit
Ja, då blir valet enkelt! :D

Du kan ev. klara dig utan pull up/down motstånd.

Jag körde regnmätningen i c:a ett halvår utan pull up - men när det åskade (=många pulser och mycket fält i etern...) kunde räknaren börja "tokräkna" flera hundra pulser i minuten. Efter att ha infört pull up (eller om det var down) har det stabiliserat sig!

Hade faktiskt samma resa med min vindmätare som även den "fick fnatt" då och då när det blåste mycket. Originalinstruktionenen i kitet från m.nu innehöll inte någon pull up/down, men i slutändan var jag tvungen att sätta dit ett 10 kohms motstånd som drar ned spänningen direkt efter puls.

En pelletsskruv riskerar nog mindre störning från åska el. dyl. men har du otur finns det fält/störningar från annat som skulle kunna ge upphov till felaktiga pulsdetektioner.
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

mrxswe skrev:Det blev inte bra det där, skruven stannade vid magneten ha ha ha och då räknar det på :evil:
Aj...

Som sagt, jag mäter inte på skruv... :oops:

Då kanske du måste fixa nån klack/skruv på axeln å låta den passera en microbrytare med hävstång eller rulle.
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
mrxswe
Gillar hemautomation

Inlägg av mrxswe »

Nu är det klart, Program ifrån https://github.com/motoz/PellMon/wiki Mycket lätt att installera och få igång. Det problem jag har nu är lite små störningar på nätet men det blev bättre när jag gjorde om så att alla sensorer är strömmatade. Har provat att använda nätverkskabel cat5 men det går inte då nätet går ner med en gång, varför blir det så. Orkar inte DS9490r att driva det ?. Så här ser det ut just nu http://onslunda.dyndns-free.com:8890/
Skriv svar