Söker: Avancerad ringklocka

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
micksel
Gillar hemautomation

Söker: Avancerad ringklocka

Inlägg av micksel »

Någon som gjort något liknade eller vet någon lämplig produkt?

Skulle vilja ha en ringklocka med kamera, rörelsedetektering, med möjlighet till skärm på insidan av dörren. Likaså att kunna koppla på händelser via Zwave alt 443...
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Re: Söker: Avancerad ringklocka

Inlägg av Plutonium »

Inget som jag vet på rak arm. Men denna kommer om ett år :)
https://www.indiegogo.com/projects/skyb ... smartphone
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
micksel
Gillar hemautomation

Inlägg av micksel »

Cool :) men undrar om den kommer ha öppen API :)
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Vi får se :) Jag hoppas det isf.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Användarvisningsbild
gol
Gillar hemautomation

Inlägg av gol »

Hej!
Jag låter dörrklockan styra lite olika scenarior beroende på om jag är hemma eller borta.
I bortaläge så tar en utomhuskamera en bild på besökaren som pushmailas (gmail) till min mobil. Dessutom triggas, mer på skoj, mitt Sonos-system som spelar upp hundskäll.
I hemmaläge så öppnas automatiskt ett fönster med livefilmning av besökaren på vår TV.

Dörrklockan skickar trådlöst triggpuls till mitt hemautomationssystem som sedan hanterar pushmailen, visning av kamerabild på TV:n och uppspelning av olika ljud (även tts) på Sonos. Allt är hemmabyggt på Linuxplattform.

//Göran
micksel
Gillar hemautomation

Inlägg av micksel »

coolt Göran, kommer nog bygga något liknade sen :) Finns ju så mycket man kan göra, så alltid bra att höra vad andra har gjort
clafa
Wannabe

Inlägg av clafa »

gol skrev:Hej!
Jag låter dörrklockan styra lite olika scenarior beroende på om jag är hemma eller borta.
I bortaläge så tar en utomhuskamera en bild på besökaren som pushmailas (gmail) till min mobil. Dessutom triggas, mer på skoj, mitt Sonos-system som spelar upp hundskäll.
I hemmaläge så öppnas automatiskt ett fönster med livefilmning av besökaren på vår TV.

Dörrklockan skickar trådlöst triggpuls till mitt hemautomationssystem som sedan hanterar pushmailen, visning av kamerabild på TV:n och uppspelning av olika ljud (även tts) på Sonos. Allt är hemmabyggt på Linuxplattform.

//Göran
Hur visar du live view på tv'n?
Användarvisningsbild
gol
Gillar hemautomation

Inlägg av gol »

Min TV är egentligen en HTPC (MythTV) som jag startar vlc på och streamar på h264-format (rtsp) direkt från kameran.
//Göran
micksel
Gillar hemautomation

Inlägg av micksel »

Göran hur gör du det automatiskt? Något skript som ligger och kollar eller?
Användarvisningsbild
gol
Gillar hemautomation

Inlägg av gol »

I mitt egenutvecklade hemautomationssystem så kommunicerar alla delar via "messagebrokern" MQTT. MQTT ser till att allt distribueras helt händelsestyrt till de processer som prenumererar på händelsen. Detta funkar även transparent över flera datorer. Ringklockan publicerar helt enkelt en händelse som sedan dyker upp i min HTPC, där en process som lyssnar på händelsen startar vlc. Om jag inte är hemma så kommer samma händelse starta uppspelning i Sonos högtalarna och skicka gmail med kamerabild till min mobil. Bindningarna till MQTT har jag skrivit i javascript (nodejs) .
micksel
Gillar hemautomation

Inlägg av micksel »

Låter värt att titta på, söker något liknade faktiskt :) fast till den "magiska spegeln" jag skall bygga :)
Skriv svar