Någon som gjort något liknade eller vet någon lämplig produkt?
Skulle vilja ha en ringklocka med kamera, rörelsedetektering, med möjlighet till skärm på insidan av dörren. Likaså att kunna koppla på händelser via Zwave alt 443...
Hej!
Jag låter dörrklockan styra lite olika scenarior beroende på om jag är hemma eller borta.
I bortaläge så tar en utomhuskamera en bild på besökaren som pushmailas (gmail) till min mobil. Dessutom triggas, mer på skoj, mitt Sonos-system som spelar upp hundskäll.
I hemmaläge så öppnas automatiskt ett fönster med livefilmning av besökaren på vår TV.
Dörrklockan skickar trådlöst triggpuls till mitt hemautomationssystem som sedan hanterar pushmailen, visning av kamerabild på TV:n och uppspelning av olika ljud (även tts) på Sonos. Allt är hemmabyggt på Linuxplattform.
gol skrev:Hej!
Jag låter dörrklockan styra lite olika scenarior beroende på om jag är hemma eller borta.
I bortaläge så tar en utomhuskamera en bild på besökaren som pushmailas (gmail) till min mobil. Dessutom triggas, mer på skoj, mitt Sonos-system som spelar upp hundskäll.
I hemmaläge så öppnas automatiskt ett fönster med livefilmning av besökaren på vår TV.
Dörrklockan skickar trådlöst triggpuls till mitt hemautomationssystem som sedan hanterar pushmailen, visning av kamerabild på TV:n och uppspelning av olika ljud (även tts) på Sonos. Allt är hemmabyggt på Linuxplattform.
I mitt egenutvecklade hemautomationssystem så kommunicerar alla delar via "messagebrokern" MQTT. MQTT ser till att allt distribueras helt händelsestyrt till de processer som prenumererar på händelsen. Detta funkar även transparent över flera datorer. Ringklockan publicerar helt enkelt en händelse som sedan dyker upp i min HTPC, där en process som lyssnar på händelsen startar vlc. Om jag inte är hemma så kommer samma händelse starta uppspelning i Sonos högtalarna och skicka gmail med kamerabild till min mobil. Bindningarna till MQTT har jag skrivit i javascript (nodejs) .