Du råkar inte ha någon med lång slaglängd, typ 600mm? Vill bygga en sänggavel med TV-hiss.wallebalboa skrev:Hej!
Alltid kul med udda husautomationsideer... det brukar alltid vara mekaniken som krånglar till det... och med den erfarenheten så har jag shoppat upp mig på lite sånt... har Linak linjärdon som du kan få shoppa.
räcker nog med ett för att göra det du vill. Har ändlägen inbyggda och styrs lättast av ett växlande relä eller en switch. den styrningen som är med på bild gör att man kan parallellköra 2 don. typiskt gjord för ett skrivbord eller dylikt.
tokigt starka (trycker 600kg!) så vill du ha längre slaglängd (typ 15cm nu) så är det bara att växla ut typ som saxlift eller nåt... kanske wire.. hör av dig om du behöver... säljer för typ "halva ebay priset"
går ju att använda till mycket andra roliga hus projekt... varför inte en lucka till vinkällaren eller en uppfällbar tv?
mvh Walle
Synd. Har spanat in mig på denna med gränslägen och färdig RF-styrning för att automatisera via Domoticz och RfxTrx433. Tyvärr är dom för dyra för migwallebalboa skrev:har några med längre slaglängd.. men inte så långa... dom blir rätt meckiga att ha i konstruktioner iaf.. dom är ju så långa i sigsjälva...
wallebalboa skrev:Hej!
Alltid kul med udda husautomationsideer... det brukar alltid vara mekaniken som krånglar till det... och med den erfarenheten så har jag shoppat upp mig på lite sånt... har Linak linjärdon som du kan få shoppa.
räcker nog med ett för att göra det du vill. Har ändlägen inbyggda och styrs lättast av ett växlande relä eller en switch. den styrningen som är med på bild gör att man kan parallellköra 2 don. typiskt gjord för ett skrivbord eller dylikt.
tokigt starka (trycker 600kg!) så vill du ha längre slaglängd (typ 15cm nu) så är det bara att växla ut typ som saxlift eller nåt... kanske wire.. hör av dig om du behöver... säljer för typ "halva ebay priset"
Dom är nya och oanvända...
går ju att använda till mycket andra roliga hus projekt... varför inte en lucka till vinkällaren eller en uppfällbar tv?
mvh Walle
wallebalboa skrev:Hej!
jag är ju inte nån mekanist och allt beror ju på hur det ser ut runtomkring.. utrymme, vikter, slaglängd, tillgängliga lösningar... ser väl 3 huvudspår..
- saxlift
- hissmekaniken i en gaffeltruck
- wire , spel och gejdrar
det bästa brukar vara att hitta nån mekanisk lösning på "surplus" och modifiera.. brukar finnas gott om sånt i skrotlådan..
tror det räcker gott med en för din lösning.
har väl tänkt mig en 500ing för en och 800 för komplett, dom är ju som sagt helt nya...
mvh och lycka till
här har du lite exempel...
https://www.google.se/search?q=forklift ... +&imgdii=_
https://www.google.se/search?q=forklift ... m&imgdii=_
Försökte beställa en TS460 för ett år sedan från ett företag i Göteborg, firman verkade ha konkat då jag inte fick någon respons på beställningen. Där skulle hela kitet kostat runt 2800:- ink moms. Sökte vidare på nätet och hittade en TS1000 som skulle gå på £400 + £45 frakt från UK.wallebalboa skrev:vad kostar venset grejen då?
Tack. Jag köper allt av dig då. Tänkte ha en lite snyggare kontroller, kanske med trådlös fjärr men det får jag ta eftersom, måste ju lära mig det här förstwallebalboa skrev:styrenhet behövs bara om du vill synka 2 don så dom går parallellt... annars matar du bara med 24V (12V) och polvänder för upp/ner... inbyggda ändlägen stänger automatiskt av vid ändstopp...
förstår inte vad du menar med stepmotor... är det traditionell stegmotor du menar är det onödigt komplicerat och dyrt . används bara om du vill positionera noga... ska dom orka nåt så blir dom stora och dyra...