Vill lyfta min öl upp ur trallen

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
CDK2H
Gillar hemautomation

Vill lyfta min öl upp ur trallen

Inlägg av CDK2H »

Hej alla jag skulle behöva eran hjälp med att finna ut vad jag behöver för att kunna ha en upp och sänkbar öltunna(kyl) i mitt trall. Jag tänkte alltså såga upp runt eller fyrkantigt hål i trallen och ha en sänkbar tunna/kyl ner i ett cementrör som ligger nedbäddat i sand och håller ölen lagom kalla.

Jag vill att detta skall gå på automation eller hydraulik på något vis men jag, hur mycket jag än sökt, förstår inte vilka komponenter jag skall blanda in för att få till det.

Jag tänker antingen ha det som likt skåpsluckor man trycker in för att de sedan skall öppna sig och öl-kylen skall komma upp på det viset, alltså man sätter tyngd på den här anordningen och "klickar till" något som gör att kylen skjuter upp. Eller med hydraulik på något vis, eller styra detta med en motor(här ifrån? https://www.m.nu/servo-motorer-robotics-c-123_140.html) som gör detta åt mig genom en knapptryckning på/av bör räcka, några ställbara lägen skall ej vara nödvändigt mer än något som signalerar stopp... Eller iofs det kan jag ju göra själv genom att endast hålla inne ej fjädrad PÅ knapp eller? Fast då måste jag ha en knapp för att sänka ner också kanske.

Antar man behöver skenor, kuggade sådana som man sätter i själva tunnan, två st?, och en eller två dc motor er på något vis. Eller räcker kanske med en bara man stabiliserar anordningen.

Någon som har gjort något liknande förr eller kan hjälpa mig att hitta komponenterna som behövs hade jag blivit glad. Detta skall tåla ca 10kg minimun antar jag.
wallebalboa
Wannabe

Re: Vill lyfta min öl upp ur trallen

Inlägg av wallebalboa »

Hej!
Alltid kul med udda husautomationsideer... det brukar alltid vara mekaniken som krånglar till det... och med den erfarenheten så har jag shoppat upp mig på lite sånt... har Linak linjärdon som du kan få shoppa.
Linak 1 small.jpg
Linak 1 small.jpg (110.25 KiB) Visad 10752 gånger
Linak 3 small.jpg
Linak 3 small.jpg (50.86 KiB) Visad 10752 gånger
Linak 2 small.jpg
Linak 2 small.jpg (86.19 KiB) Visad 10752 gånger
räcker nog med ett för att göra det du vill. Har ändlägen inbyggda och styrs lättast av ett växlande relä eller en switch. den styrningen som är med på bild gör att man kan parallellköra 2 don. typiskt gjord för ett skrivbord eller dylikt.
tokigt starka (trycker 600kg!) så vill du ha längre slaglängd (typ 15cm nu) så är det bara att växla ut typ som saxlift eller nåt... kanske wire.. hör av dig om du behöver... säljer för typ "halva ebay priset" ;-)
Dom är nya och oanvända...

går ju att använda till mycket andra roliga hus projekt... varför inte en lucka till vinkällaren eller en uppfällbar tv? ;-)

mvh Walle
Senast redigerad av wallebalboa den 18 mar 2015, 22:45, redigerad totalt 1 gånger.
rhoddas
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av rhoddas »

Jag har sett Walles linjärdon IRL och de är verkligen sjukt starka! Lyfter t.o.m Walle utan problem

Skickat från min iPhone med Tapatalk
jaytee

Inlägg av jaytee »

wallebalboa skrev:Hej!
Alltid kul med udda husautomationsideer... det brukar alltid vara mekaniken som krånglar till det... och med den erfarenheten så har jag shoppat upp mig på lite sånt... har Linak linjärdon som du kan få shoppa.
Linak 1 small.jpg
Linak 3 small.jpg
Linak 2 small.jpg
räcker nog med ett för att göra det du vill. Har ändlägen inbyggda och styrs lättast av ett växlande relä eller en switch. den styrningen som är med på bild gör att man kan parallellköra 2 don. typiskt gjord för ett skrivbord eller dylikt.
tokigt starka (trycker 600kg!) så vill du ha längre slaglängd (typ 15cm nu) så är det bara att växla ut typ som saxlift eller nåt... kanske wire.. hör av dig om du behöver... säljer för typ "halva ebay priset" ;-)

går ju att använda till mycket andra roliga hus projekt... varför inte en lucka till vinkällaren eller en uppfällbar tv? ;-)

mvh Walle
Du råkar inte ha någon med lång slaglängd, typ 600mm? Vill bygga en sänggavel med TV-hiss.
wallebalboa
Wannabe

Inlägg av wallebalboa »

nu väger jag ju bara 85 så det borde ju funka...
datablad enligt nedan.. om man läser koderna där så borde det bli 135mm slaglängd...
jag har sett dessa användas mycket i vården som patientlyft och i sängar så dom är nog både säkra och starka.

http://catalog.linak.com/Linak/ENGLISH/ ... aSheetEng/
droppedImage.jpg
droppedImage.jpg (51.13 KiB) Visad 10725 gånger
att få till detta med lite trä eller fyrkantsjärn, lite jula-hjul och några gångjärn borde väl vara möjligt... skulle nog komplettera med separata ändlägesbrytare så inte man inte trycker sönder konstruktionen..

en annan variant är ju att "hänga" tunnan i undersidan på däcket i wires och använda block på linjärdonet för att få mer slaglängd.. dom orkar ju lätt med "omvänt dragblock" med några X utväxling..
lycka till!
wallebalboa
Wannabe

Inlägg av wallebalboa »

har några med längre slaglängd.. men inte så långa... dom blir rätt meckiga att ha i konstruktioner iaf.. dom är ju så långa i sigsjälva...
wallebalboa
Wannabe

Inlägg av wallebalboa »

2015-03-18 21.02.30.jpg
2015-03-18 21.02.30.jpg (88.52 KiB) Visad 10718 gånger
2015-03-18 21.03.23.jpg
2015-03-18 21.03.23.jpg (93.49 KiB) Visad 10718 gånger
här är ett exempel på lösning jag gjort på ett arbetsbord... en lyfter lätt bordet med mig på..
bespara mig gärna kommentarer om svetskunskaperna eller den övriga röran ;-)
jaytee

Inlägg av jaytee »

wallebalboa skrev:har några med längre slaglängd.. men inte så långa... dom blir rätt meckiga att ha i konstruktioner iaf.. dom är ju så långa i sigsjälva...
Synd. Har spanat in mig på denna med gränslägen och färdig RF-styrning för att automatisera via Domoticz och RfxTrx433. Tyvärr är dom för dyra för mig :(

http://www.venset.com/Product/?m=prodone&id=659

På ölkylen tror jag mest på någon lösning med vinch/vajer/talja. Eventuellt elektrisk fönsterhiss till en bil.
wallebalboa
Wannabe

Inlägg av wallebalboa »

vad kostar venset grejen då?
borde man inte kunna lösa tv hiss med vanliga gejdrar (ikea lådor) och wire? då borde LINAK don med talja funka för att dra i wiren...(bara växla ut med två taljor).

öl hissen behöver troligtvis styras med någe gejdrar hur som eller skapa nåt som flyttar den stabilt vertikalt... saxlyften borde lösa både och...

det finns z-wave styrningar för "blinds" och markiser... dom borde funka bra om man vill ha in det på ett hussystem..
CDK2H
Gillar hemautomation

Inlägg av CDK2H »

Linak 1 small.jpg
Linak 3 small.jpg
Linak 2 small.jpg
Dom är nya och oanvända...

mvh Walle

Grymt. Nu vill jag lyfta säkert 50 centimeter iallafall, skulle det gå med dessa armar? Eller kan man köra de dubbelt så där den ena slutar tar den andra vid liksom? Vill ju helst försöker gömma allt så gott det går också men det kosmetiska borde gå bygga bort.

Ah ser nu att du förklarar det jag frågar om. Fan min hjärna är så full med annat så en bild eller något som fixar utväxlingen och är applicerbar på min lilla hiss skulle jag bli glad av :)

edit: Ser att du förklarar detta också nu hehe... Jao här får jag tänka till lite.. Vad ska du ha för dina mackapärer som du postade bilder på först?
edit: Jag borde ju kunna sätta dessa upp och ner, alltså uppe i trallen så att säga så de trycker nedåt och för hissen uppåt med en sådan "växling" eller vad man kallar det. Hängande som du skrev.
edit: Måste man ha två stycken som samkörs här? Känns som lite overkill till min lilla ölhiss det här? Den här kanske? http://www.venset.com/Product/?m=prodone&id=560
wallebalboa
Wannabe

Inlägg av wallebalboa »

Hej!
jag är ju inte nån mekanist och allt beror ju på hur det ser ut runtomkring.. utrymme, vikter, slaglängd, tillgängliga lösningar... ser väl 3 huvudspår..
- saxlift
- hissmekaniken i en gaffeltruck
- wire , spel och gejdrar
det bästa brukar vara att hitta nån mekanisk lösning på "surplus" och modifiera.. brukar finnas gott om sånt i skrotlådan.. ;-)

tror det räcker gott med en för din lösning.
har väl tänkt mig en 500ing för en och 800 för komplett, dom är ju som sagt helt nya...
mvh och lycka till

här har du lite exempel... ;-)
https://www.google.se/search?q=forklift ... +&imgdii=_
https://www.google.se/search?q=forklift ... m&imgdii=_
CDK2H
Gillar hemautomation

Inlägg av CDK2H »

jag är ju inte nån mekanist och allt beror ju på hur det ser ut runtomkring.. utrymme, vikter, slaglängd, tillgängliga lösningar... ser väl 3 huvudspår..
- saxlift
- hissmekaniken i en gaffeltruck
- wire , spel och gejdrar
det bästa brukar vara att hitta nån mekanisk lösning på "surplus" och modifiera.. brukar finnas gott om sånt i skrotlådan.. ;-)

tror det räcker gott med en för din lösning.
har väl tänkt mig en 500ing för en och 800 för komplett, dom är ju som sagt helt nya...
mvh och lycka till

här har du lite exempel... ;-)
https://www.google.se/search?q=forklift ... +&imgdii=_
https://www.google.se/search?q=forklift ... m&imgdii=_

Sedär. Det börjar sjunka in nu tack för hjälpen det gäller att få igång tänket och ibland behöver jag hjälp till det! Tror jag kör på en stepmotor eller en sån här tryckgrej/linjärdon men hur som helst till en uppskjutande "saxning" av modell sån här http://www.google.com/patents/US20060180403 .. Det borde jag ju vinna mest höjd på och få upp min öl på kortast tid.

Fan va grymt, med sånt här kan man ju göra massor roligt.

edit: Man måste alltså ha styrdon + kontroller + styrenhet?
wallebalboa
Wannabe

Inlägg av wallebalboa »

styrenhet behövs bara om du vill synka 2 don så dom går parallellt... annars matar du bara med 24V (12V) och polvänder för upp/ner... inbyggda ändlägen stänger automatiskt av vid ändstopp...
förstår inte vad du menar med stepmotor... är det traditionell stegmotor du menar är det onödigt komplicerat och dyrt . används bara om du vill positionera noga... ska dom orka nåt så blir dom stora och dyra...
jaytee

Inlägg av jaytee »

wallebalboa skrev:vad kostar venset grejen då?
Försökte beställa en TS460 för ett år sedan från ett företag i Göteborg, firman verkade ha konkat då jag inte fick någon respons på beställningen. Där skulle hela kitet kostat runt 2800:- ink moms. Sökte vidare på nätet och hittade en TS1000 som skulle gå på £400 + £45 frakt från UK.
CDK2H
Gillar hemautomation

Inlägg av CDK2H »

wallebalboa skrev:styrenhet behövs bara om du vill synka 2 don så dom går parallellt... annars matar du bara med 24V (12V) och polvänder för upp/ner... inbyggda ändlägen stänger automatiskt av vid ändstopp...
förstår inte vad du menar med stepmotor... är det traditionell stegmotor du menar är det onödigt komplicerat och dyrt . används bara om du vill positionera noga... ska dom orka nåt så blir dom stora och dyra...
Tack. Jag köper allt av dig då. Tänkte ha en lite snyggare kontroller, kanske med trådlös fjärr men det får jag ta eftersom, måste ju lära mig det här först :D. Skicka PM med kontonr så svarar jag med min adress. Detta måste vara klart till sveriges nationaldag är det tänkt och med min hjärna är det hög tid att börja nu.

Tänkte på stegmotor och vajer där ett tag men jag tror detta med saxlift är vad jag letar efter. 12V <> 240V konverterare har jag så den kan ju passa bra nu.
Skriv svar